Eigen plek voor instituten sociale wetenschappen

Bij sociale wetenschappen wordt samen met de dienst huisvestinghard gewerkt aan een nieuw huisvestingsplan voor de faculteit.Momenteel zitten de opleidingen, onderzoeksgroepen encapaciteitsgroepen versnipperd over twee gebouwen; onderwijs wordtgegeven in vier verschillende panden op De Uithof. Daar moet eeneinde aan komen, vinden zowel veel medewerkers als studenten. Nufaculteiten per januari hun eigen huisvestingslasten moeten dragenen het onderwijs gaat veranderen met de invoering vanbachelor-master is het opportuun om eens flink te investeren en dehuisvesting te verbeteren.

Gedacht wordt om de drie nieuw in te stellen instituten vansociale wetenschappen psychologie, pedagogiek/onderwijskunde en ACW(een combinatie van ASW, sociologie en culturele antropologie) eeneigen plek te geven. Dat betekent dat elk instituut zijn eigenonderwijsruimtes krijgt met daarbij in de buurt een balie,werkplekken voor studenten, docenten-, koffie- en spreekkamers. Ookhet ondersteunende personeel zou in in de buurt gehuisvest moetenworden.

Om studenten zo min mogelijk te laten reizen tussen de gebouwenis er nu al voor gekozen om de onderwijsruimtes zo veel mogelijk inhet Martinus Langeveldgebouw onder te brengen. Het gaat hiervoornamelijk om kleine ruimtes want in het bachelor-master modelwordt onderwijs in kleine groepjes gegeven. Of dat met alle anderevoorzieningen past, moet nog worden uitgerekend. Een deel van hetpersoneel zal wellicht in het Van Unnik gebouw terecht kunnen. Daarzitten op verschillende verdiepingen nu al werknemers van socialewetenschappen.

De huisvestingsplannen zitten nog in een zeer vroeg stadium. Dewerknemers worden binnenkort gevraagd naar de eisen die zij stellenaan hun werkplek, hoe zij denken over flexibele werkplekken en overthuiswerken. Hun antwoord heeft invloed op de hoeveelheid ruimtedie nodig is. Het inventariseren en het opstellen van vaste plannenzal nog enige tijd in beslag nemen. In 2004 wordt begonnen met deuitvoering.

De plannen van sociale wetenschappen hebben ook gevolgen voor deandere faculteiten in het centrumgebied. Als de faculteit gaatschuiven in het Van Unnikgebouw, moeten ook de andere faculteitenin de toren gaan schuiven. Ook zij zitten versnipperd en kunnen daneindelijk bij elkaar gaan zitten. Hun mogelijkheden worden noggroter als sociale wetenschappen etages kan vrijmaken, zoals deverwachting is van directeur W. Dirksen.

GK

Ongezellig

M. Wolters projectleidster van de herinrichting van deonderwijsruimtes en zakelijk directeur van psychologie: "Voorstudenten is het heel vervelend dat de opleiding zo versnipperdzit. Studenten lopen heen en weer door de gangen en worden van deene naar de andere verdieping en van het ene naar het andere pandgestuurd. Ook is er nu geen echte ruimte waar studenten en docentenvan dezelfde opleiding elkaar makkelijk kunnen tegenkomen. Dekoffieautomaat staat hier (in het Langeveldgebouw, red.) naast eencopieerapparaat; dat is niet echt gezellig."

"De versnippering is er altijd al geweest. Dat er niet eerdereen plan is gemaakt om een opleiding op n plek te krijgen, was puureen kwestie van geld. Psychonomie heeft een laboratorium op dezeventiende verdieping van het Van Unnik. Het kost veel geld om datte verplaatsen. Nu komt het geld van de faculteit en het collegevan bestuur. De tijd is er ook rijp voor, nu de huisvestingslastenworden gedecentraliseerd en we het onderwijs moeten herinrichten.We krijgen de kans om leuke dingen te bedenken. Zoals voor de nuldeverdieping hier. Ken je die? Die is heel erg.

"Binnen de faculteit zijn degenen die met het project bezig zijnenthousiast. Hier en daar is er wat onrust. Over de flex-plekkenbijvoorbeeld. We zijn aan het exploreren of dat iets voor ons is.Een aantal ziet dat echt niet zitten. Dat kan ik wel begrijpen, hetwerk moet zich er voor lenen. Zelf zou ik er wel een willen. Ik hebnu een mooie kamer, maar die staat vol papier. Als ik een flexplekheb, kan ik al dat papier niet bewaren en loop ik gewoon met almijn spullen in een tasje."

GK