Extra geld universiteiten vooral voor extra taken

In totaal krijgen de universiteiten in 2002 ruim 2,7 miljardeuro van het Rijk, een lichte stijging ten opzichte van dit jaar(2,5 miljard). De universiteit van Utrecht kan komend jaar 394,8miljoen euro tegemoet zien. Dat is 28,7 miljoen euro meer dan in2001.

Het extra geld is nauwelijks bestemd voor nieuwe investeringenin onderwijs of onderzoek. Vrijwel alles gaat op aan extra takendie de universiteiten worden opgelegd. Zo moeten de universitairelerarenopleidingen in 2006 twee keer zoveel docenten afleveren alsnu. Alle vakinhoudelijke opleidingen krijgen daarom in 2002minimaal een afstudeervariant die is gericht op het onderwijs.Daarvoor is 4,7 miljoen euro beschikbaar.

De universiteiten hebben niet alleen een rol te spelen bij hetterugdringen van het lerarentekort, ook de problemen in de zorgmoeten ten dele in de academia worden aangepakt. De uitbreiding vanhet aantal opleidingsplaatsen voor studenten geneeskunde entandheelkunde kost Hermans in 2002 nog maar vijf miljoen euro, maardat bedrag moet in 2008 opgelopen zijn tot 54,2 miljoen. Volgenslopende afspraken moeten er in 2004 aan de universiteiten 2400eerstejaars terecht.

Loon- en prijsstijgingen zijn de grootste kostenpost. Hermansstelt daarvoor structureel 127,7 miljoen euro extra beschikbaar.Voor de gestegen studentenaantallen geeft hij nog eens 20miljoen.

Daarnaast brengt 2002 22,7 miljoen euro voor de invoering vanhet bachelor-mastermodel en 32,3 miljoen euro om dearbeidsvoorwaarden te verbeteren, voornamelijk voor jongewetenschappers. Een kwart van het wetenschappelijk personeel gaatin de komende zeven jaar met pensioen, terwijl universiteitenmoeite hebben jongeren binnen te halen.

Voor onderzoeksbeleid trekt de minister in totaal ruim 768miljoen euro uit, veertien miljoen meer dan vorig jaar. Vooral aanerfelijkheidsonderzoek wordt meer geld uitgegeven: ruim 56 miljoeneuro. Dat onderzoeksgebied is een speerpunt in hetwetenschapsbeleid. Onderzoeksfinancier NWO kreeg in juli al ruim400 miljoen gulden om te verdelen onder 'genomics'-onderzoekers.

Ook het ministerie van Economische Zaken draagt viainfrastructuurfonds ICES fors bij aan de 'life sciences'. EZ wilbovendien de overdracht en toepassing van kennis stimuleren doormeer subsidies voor 'technostarters', jonge innovatieve bedrijvendie in samenwerking met universiteiten en andere kennisinstellingenworden opgericht.

In een eerste reactie tonen de universiteiten zichteleurgesteld. Weliswaar is aan jarenlange bezuinigingen een eindgekomen, volgens de VSNU is een flinke extra investering nodig.Nederland wil in 2010 immers een 'hoogwaardige kennissamenleving'zijn, zoals het kabinet onlangs aankondigde. Bij monde vanvoorzitter Ed d'Hondt vroeg de vereniging bij de opening van hetacademisch jaar daarom een miljard gulden extra per jaar.

Dat vinden ook de studentenbonden. ISO-voorzitter JonathanZondag signaleert in de onderwijsbegroting weliswaar 'een groot enduidelijk ambitieniveau', maar vindt dat de minister zijn ambitiesbeter in de ijskast kan zetten zolang de investeringen achterblijven. Volgens de LSVb is het kabinet 'een beetje dom'. De bondvreest dat van verbeteringen als het bachelor-masterstelsel weinigterecht komt zonder extra geld.

HOP, WvD