Extreem-rechts lijkt steeds meer op extreem-links

LANS blijkt te staan voor het Landelijk ActieplatformNationalistische Studenten en 'vormt de voorhoede van eennationalistische stroming in het hoger onderwijs'. Het platformwerd afgelopen oktober opgezet als directe opvolger van deNederlandse Studentenvereniging (NLSV). De NLSV kwam sinds haaroprichting in 1996 verschillende malen in het nieuws met omstredenposteracties op universiteiten en hogescholen. Volgens deantifascistische onderzoeksgroep Kafka waren de oprichters van deNLSV leden van CP '86 en had de vereniging banden met denationalisten van Voorpost. In maart 1999 werd in Leiden onder hetmotto 'geen ere-doctoraat voor ANC-terreur' nog gezamenlijk actiegevoerd tegen een laureaat voor Nelson Mandela.

XB