Feestende nuldejaars moeten dit jaar om elf uur naar binnen

"Bijna al onze activiteiten vinden buiten plaats en met versterkt geluid,'' verklaart woordvoerder Malou van Bentum van UIT. De richtlijn van de gemeente Utrecht bepaalt sinds dit jaar dat evenementen tot elf uur mogen duren. Vorig jaar was dat nog een uurtje later.
Evenals de Parade, ontkomt ook de UIT niet aan de nieuwe regel.

Van Bentum: ,,Het is wel jammer voor ons ja, dat alles een uur eerder ophoudt. Maar het is weer positief voor de studentenverenigingen: die kunnen 's avonds vroeger aan hun programma beginnen.'' De nieuwe eerstejaars hoeven dus niet voor middernacht al op straat te staan.

En ook dit jaar doet de organisatie er weer alles aan om te voorkomen dat de naar verwachting ruim drieduizend deelnemers zich na afloop van het programma schreeuwend door de stad verspreiden. "We instrueren de mentoren die groepjes eerstejaars begeleiden, dat zij hen vragen in stilte te vertrekken. Ook hebben we brieven verspreid bij omwonenden van onze grootste locaties: Domplein, Griftpark, University College, De Uithof en het Lepelenburg.''

Op die brieven staat een telefoonnummer dat Utrechters kunnen bellen als zij overlast ervaren. Van Bentum: ,,Er komen elk jaar wel een paar klachten binnen, maar het valt over het algemeen mee.''

Een andere maatregel betreft het drankgebruik: de nuldejaars worden geacht geen sterke drank tot zich te nemen. De regel wordt sinds 2003 gehanteerd. Behalve UIT, schenken ook studentenverenigingen en kroegen geen sterke drank aan bezoekers met het blauwe 'UIT'-bandje om de pols. Licht-alcoholische drankjes worden niet voor twee uur 's middags geserveerd.

De organisatie wil dat de bewoners van Utrecht geen overlast ervaren van de UIT, maar helemaal geruisloos zullen de introductiedagen niet verlopen: zo is zwembad Krommerijn op 12 augustus dicht. Daar zijn de UIT-gangers dan aan het zwemmen en barbecuen.

Wie graag een beetje mee wil doen aan de introductietijd, kan 11 augustus op het Domplein een debat bijwonen over privacy in het uitgaansleven (camera's) onder leiding van emeritus hoogleraar geschiedenis Maarten van Rossem. Ook het UITfestival van donderdag, in het teken van cultuur, op het Lepelenburg is vrij toegankelijk.

(AD/UN)