'Geef studenten bijbaan in de zorg'

Volgens Westerlaken kun je niet creatief genoeg zijn om hettekort aan verpleegkundigen te bestrijden. "De klassiekestudentenbijbaan is in de horeca. Daar leer je niet zo veel. In dezorg doe je ervaring op waar je je hele leven wat aan hebt", zegtWesterlaken. Tegenwoordig is hij de hoogste baas van een keten vannegen zorgcentra voor verstandelijk gehandicapten.

Westerlaken denkt dat studenten er wel voor te porren zijn. "Zebouwen minder studieschuld op en zullen ervaren dat werken in dezorg best leuk is." In Scandinavische landen, waar veel studenteneen bijbaan in de zorg hebben, pakt het tenminste wel zo uit.Westerlaken wil onderzoeken waarom dat zo is. "Misschien kunnen wehun 'recept' overnemen. Of de regels zo aanpassen, dat studenten inkorte, aaneengesloten periodes een tijdje in de zorg kunnenwerken."

Ook met daklozen wil Westerlaken de nood lenigen. Onder henbevinden zich heel wat hoger opgeleiden, die best in korte tijd totverpleegkundige klaargestoomd kunnen worden. "Als ze tenminste nietal te lang dakloos zijn, want dan zijn ze te ver van de samenlevingweggedreven."

De landelijke studentenorganisatie ISO "moet wennen aan het ideedat je studenten en daklozen op een lijn zet". ISO-voorzitter MaudyKeulemans gelooft niet dat studenten staan te trappelen. "Dan moethet uurloon wel verbeteren. Maar afgezien daarvan, ik vind niet datmeneer Westerlaken studenten zonder enige voorkennis gehandicaptenkan toevertrouwen. Want dat betekent nogal wat."

HOP, MtW