Geen vrees lege ruimtes bij huursysteem

Het decentraliseren van de huisvestingslasten is al jaren eenheikel punt. Het college heeft hiertoe besloten om diensten enfaculteiten efficienter met de schaarse ruimte om te latenspringen. Momenteel is er een grote vraag naar meer ruimte, maarniemand aan de universiteit heeft ooit ruimte over. Dat terwijl dieer wel zou moeten zijn. Door faculteiten en diensten zelf op telaten draaien voor de kosten van het bezetten van ruimte, hoopt hetcollege dat er ruimte vrij komt.

De U-raadsleden onderschrijven het principe en nu de decanen endirecteuren zich in de methode om het huisvestingsgeld te verdelenkunnen vinden, sluiten zij zich hierbij aan.

Enige zorg bestaat er echter nog wel bij de raadsleden. Want watte doen met leegkomende ruimtes? En hoe vaak wordt gekeken of hettoegekende bedrag aan een faculteit nog wel het juiste is? Of hoezit het met de verbruikersovereenkomsten? Collegelid Kardux konalle onrust wegnemen. Hij is niet bang dat er ruimte leeg zalblijven staan, hoewel hij wel verwacht dat de vraag om ruimte zalafnemen nu er voor betaald moet gaan worden. Er is, zo zei hij,toch altijd enige ruimte nodig ter vervanging van - delen van -gebouwen die gerenoveerd worden. Daarnaast is er ook vraag naarruimte van stichtingen en bedrijven die niet bij de universiteithoren, maar er wel graag dichtbij in de buurt willen zitten.

Het bedrag dat faculteiten en diensten voor huisvesting krijgen,wordt jaarlijks bepaald aan de hand van de omzet van hetvoorafgaande jaar. De verbruikersovereenkomst ten slotte zal inoverleg met de decanen en directeuren worden vastgesteld.

GK