GeneesKunst: anatomie-les met een verfkwast

De stem van SBS 6-omroepster Carla Honing klinkt helder door dezaal, terwijl schilderes Annemiek Bohnenn op het scherm met donkereverf de contouren van de lever op het lichaam van een mannelijkmodel schildert. Plaats van handeling is een zaaltje in defaculteit Geneeskunde waar de video Body Paint zijnwereldpremière beleeft. Geen bijdrage aan het Amsterdamsedocumentaire-festival, maar een instructiefilm van de Utrechtsevakgroep anatomie voor eerstejaars studenten die volgende week hetpracticum 'anatomie in vivo' gaan volgen. Doel van dat al langerbestaande studieonderdeel is een kennismaking met de ligging van debelangrijkste organen in het lichaam. Maar waar de studenten hettot nu toe moesten doen met een wenkbrauwpotlood, mogen zij elkaarin het nieuwe curriculum een middag met verf gaan beschilderen.

Voorzichtig vult Bohnenn, in het dagelijks leven grimeuse bijhet NOB, de ruimte in met een paarsachtige kleur, waarna ze op eenvrouwelijk naakt een enorme long aanbrengt. "Allemachtig, is delever zo groot?" roept een toeschouwer tot grote vreugde vanprof.dr. Berend Hillen en docent Jeroen op den Akker, want dieverbazing, daar is het de initiatiefnemers nu precies om tedoen.

"Het gaat erom dat studenten al vroeg in de studie een ideekrijgen waar de organen zitten en wat hun onderlinge verhouding is.Je kunt ze dat wel op een plaatje laten zien, maar als ze deorganen op elkaars lichaam moeten schilderen op de plaats waar zeook echt zitten, heeft dat veel meer effect."

Het practicum wordt gegeven in gemengde groepen en Hillen enzijn medewerkers hebben besloten om het aan de studenten zelf overte laten hoever zij straks uit de kleren gaan. "Maar op de videohebben we bewust gekozen voor twee naaktmodellen. Dat werkt nietalleen het beste, maar bovendien hopen we zo wat van de gêneweg te nemen, waar ze vroeg of laat toch vanaf zullen moetenkomen."

EH