Gewelddadig incident bij Varsity krijgt staartje

De Amsterdamse student stond in het toeschouwersgedeelte naar de roeiwedstrijd te kijken toen hij uit het niets door een aantal Delftse studenten werd bestormd. Zij wilden zijn stropdas hebben. Op een gegeven moment lag hij op de grond en stonden negen Delftse studenten hardhandig aan hem te trekken. Nadat de das het had begeven en de jongen buiten bewustzijn was geraakt, gooiden zijn belagers hem in het water.

De brandweer viste de bewusteloze jongen die inmiddels water in de longen had gekregen, uit het kanaal en bracht hem naar de EHBO-post. Vervolgens heeft de politie een gedeelte van het toeschouwersterrein afgezet om de ongeregeldheden veroorzaakt door agressieve Delftse studenten in de kiem te smoren.

Afgelopen week heeft de Amsterdamse student aangifte gedaan van zware mishandeling, openlijke geweldpleging en poging tot doodslag. Hij heeft van een fotograaf die het hele voorval heeft vastgelegd de foto's gekregen. De politie van Houten is een onderzoek gestart, maar heeft nog geen verdachten aangehouden.

Het Delfts Studenten Corps (DSC) bekent betrokkenheid en is een intern onderzoek begonnen om de schuldige leden op te sporen. Welke straf daar voor hen uit voortkomt, is nog onduidelijk. Het DSC betreurt het voorval ten zeerste en heeft een excuusbrief gestuurd naar alle verenigingen die zijn aangesloten bij de Nederlandse Studenten Roeifederatie (NSRF).

Het is voor het eerst in de 121-jarige geschiedenis van de Varsity dat studenten op een dusdanige manier het evenement ontsieren. De Koninklijke Nederlandse Studenten Roeibond (KNSRB), het overkoepelend orgaan achter de wedstrijd, zegt passende maatregelen te nemen om herhaling van een dergelijk voorval te voorkomen.

MvdH