`Harde visitatierapport Farmacie is een zegen'

In dat rapport maakt de commissie duidelijk dat er nog veel valtte verbeteren aan de drie opleidingen Farmacie in Nederland.Wetenschappelijk zit het wel goed, maar studenten worden te veelaan hun lot overgelaten. Ten aanzien van Utrecht heeft de commissievooral kritiek op de faciliteiten. De collegezalen zijn te krap, deapparatuur in practicumruimten is verouderd en er zijn te weinigdocenten. "Dit is geen situatie die zo kan blijven voortduren",zegt de commissie over dat laatste. Wat betreft didactischevaardigheden zijn er onder de staf 'enige hardnekkige uitschietersnaar beneden'.

Daarmee is de kritiek van de commissie nog niet op. Weliswaar ismen positief over het studierendement, het evenwicht tussen breedteen diepgang in het programma en over de studielast. Maar daar staattegenover dat er te weinig variatie is in onderwijsvormen en dathet niveau van de literatuurscripties 'bedenkelijk laag' is. Ookwordt onvoldoende aandacht besteed aan attitudevorming en aan deethische aspecten van het vak. Veel van die kritiek had een vorigecommissie ook al. Maar daarmee heeft de opleiding weiniggedaan.

Dat de faculteit de bui al zag hangen, mag blijken uit een begindeze week verspreid persbericht, waarin onder de kop Visitatiebrengt onderwijsvernieuwing in stroomversnelling wordt gewezen ophet heilzame effect dat het harde oordeel van de commissie heeftgesorteerd. Decaan Bult beaamt dat de visitatie in de faculteit,maar ook bij het college van bestuur, een schok teweeg heeftgebracht die de al aarzelend ingezette vernieuwing van hetcurriculum een flinke duw in de rug heeft gegeven.

"Naar aanleiding van de vorige visitatie waren we al van startgegaan, maar kort daarna kregen we te maken met zo'n enorme groeivan het aantal studenten dat we daar een beetje in zijn gestikt.Bovendien is er de afgelopen jaren ongelofelijk veel energie in hetonderzoek gestoken. Inmiddels is de vernieuwing van het onderwijsals gevolg van de kritische mondelinge rapportage van januariechter in een forse versnelling gebracht. We hebben daar nu zelfseen professionele projectmanager opgezet en we verwachten dat weover twee maanden de blauwdruk van een nieuw curriculum kunnenpresenteren."

In dat nieuwe curriculum zal de aandacht worden verlegd van debereiding van geneesmiddelen naar de farmaceutischepatiƫntenzorg. Bovendien zal de huidige manier vankennisoverdracht worden vervangen door een meer probleemgestuurdeaanpak. "Dat zal een forse cultuuromslag worden", voorspelt Bult,"maar inmiddels is iedereen zich hier bewust van het feit dat wewel zullen moeten. Het visitatierapport laat in dat opzicht nietsaan duidelijkheid te wensen over. Het is de keiharde duw in degoede richting die we nodig hadden. In die zin beschouw ik hetrapport ook echt als een zegen. Het heeft ons allemaal bij de lesgehaald."

EH