Hermans dringt loten verder terug

Hermans bouwt voort op een wetsvoorstel dat zijn voorgangerRitzen al bij de Tweede Kamer had ingediend. Ritzen wilde dat alleaankomende studenten die bij hun middelbare-schoolexamen gemiddeldeen acht of hoger haalden rechtstreeks zouden worden toegelaten.Tien procent van de plaatsen mochten de universiteiten zelfverdelen. Om de rest van de plaatsen zou geloot moeten worden.

De nieuwe minister wil de rol van loten terugdringen. Daaromvergroot hij het deel dat de universiteiten zelf gaan verdelen vantien naar dertig procent. Hij denkt dat er sollicitatiegesprekkengehouden gaan worden om studenten voor die plaatsen te selecteren.Daarin kan bijvoorbeeld de motivatie of de werkervaring vanaankomende studenten aan de orde komen. Maar Hermans laat het aande universiteiten over om te bepalen hoe ze de selectie preciesaanpakken.

Aankomende studenten mogen maar aan één universiteitsolliciteren. Worden ze afgewezen, dan kunnen ze het hetzelfde jaarnog via loting proberen. Lukt ook dat niet, dan mogen ze het jaardaarop nog eens solliciteren. Dat moet dan wel aan dezelfdeuniversiteit als de eerste keer.

De regel dat een hoog examencijfer recht geeft op toelating, kanal in 1999 ingaan. Pas in het jaar 2000 kunnen de universiteitenzelf plaatsen verdelen. Hermans wil deze methode vervolgens tweejaar lang toepassen en dan kijken hoe het werkt. "Diep in mijnhart", zei hij tegen de studentenbonden ISO en LSVb, "vind ik datin de toekomst alle plaatsen door de universiteiten verdeeld moetenworden."

De geneeskunde-faculteiten hebben al laten weten dat ze hunnieuwe rechten niet volledig zullen benutten. Voorlopig gaan zijslechts tien procent van de plaatsen zelf toewijzen. Pas als blijktdat het werkt, willen ze naar dertig procent. Diergeneeskunde denktwel meteen met dertig procent uit de voeten te kunnen.

HOP, HO