Hoger onderwijs moet DigiD invoeren

Dat zegt Wouter de Haan van de ict-stichting SURF. Hij zou graag zien dat alle universiteiten en hogescholen DigiD gaan gebruiken in plaats van hun eigen inlogcodes. “Vraag me geen precieze bedragen, maar het kost instellingen veel meer moeite om het allemaal alleen te doen.”

De Informatie Beheer Groep gebruikt de overheidsdienst DigiD al. Studenten kunnen online wijzigingsformulieren voor hun studiebeurs insturen en zich legitimeren met hun DigiD-code, waarmee ze bijvoorbeeld ook hun elektronische belastingaangifte ondertekenen. In 2010 stapt ook het aanmeldsysteem Studielink op DigiD over.

“Studenten hoeven uiteindelijk nog maar één sleutel te gebruiken en die hangt al aan hun sleutelbos”, typeert De Haan. “Ze zullen hun wachtwoord en gebruikersnaam minder snel vergeten. Dat scheelt veel frustratie, als ze bijvoorbeeld een adreswijziging naar hun instelling willen sturen.”

HOP