Huisjes Botanische Tuinen moeten weg

De Universiteit Utrecht heeft nog enkele dienstwoningen waaronder de vijf bij de Botanische Tuinen. De huizen zijn in de jaren zestig gebouwd en tot nog toe hebben er werknemers van de UU gewoond. In de 'Uithofvisie' staat dat het gebied waar de woningen nu staan, een groene bestemming moet krijgen. Vandaar dat de bewoners van wie de meesten inmiddels met pensioen zijn, de huur is aangezegd.

Eén woning wordt al bewoond door een kraakwacht, in de vier andere woningen zitten nog oud-werknemers van de Universiteit Utrecht. Twee van hen vertrekken voor het einde van dit jaar, twee anderen willen wel weg maar vrezen geen andere woonruimte te krijgen voor het einde van 2008. "We kunnen er wel iets langer blijven, maar dan halveert de vertrekpremie", zegt één van de bezorgde bewoners. "Wij kregen de brief waarin staat dat we weg moeten pas op 12 maart. Zie in negen maanden maar een andere woning in Utrecht te vinden."

Volgens Mia de Groot van huisvesting hebben de bewoners altijd al moeten weten dat ze niet permanent in de woningen konden blijven. "Het zijn dienstwoningen. Dan weet je dat je er uit moet, als je niet meer in dienst bent of met pensioen gaat. Daar moet je als bewoner dus rekening mee houden. Ze hadden zich bijvoorbeeld al lang geleden als woningzoekende kunnen inschrijven."