Huursysteem faculteiten zo goed als rond

Het systeem maakt inzichtelijk welke faculteiten meer ruimteinnemen dan nodig lijkt. Dat zijn godgeleerdheid, letteren,aardwetenschappen en scheikunde. Ook wordt duidelijk wie te krapzit. Zo zit farmacie het meest opgepropt.

Om tot een efficient ruimtegebruik te komen heeft het collegevan bestuur (CvB) enkele jaren geleden besloten om de gebruikersrechtstreeks te confronteren met de kosten voor werk- enonderwijsruimten. Nu worden de huisvestingslasten nog centraalbetaald. Daardoor, zegt het college, wordt er te nonchalant met debeschikbare ruimte omgesprongen.

Momenteel is de universiteit 113 miljoen gulden kwijt aanhuisvesting. Dit bedrag wordt per januari versleuteld over dediensten en faculteiten. Gekeken wordt daarbij naar de ruimte diede faculteit nodig heeft voor zijn werkzaamheden en de omzet vanelke faculteit. Wie een hogere omzet heeft, zo is de redenering,heeft ook meer personeel in dienst. Faculteiten die meer ruimtegebruiken dan ze volgens de berekening nodig hebben zullen in detoekomest geld toe moeten leggen op huisvesting.

De eerste reactie op het collegestuk is gematigd positief. P.Adelaar, directeur ruimtelijke wetenschappen, spreekt van een'positief simplistisch model' dat met de jaren waarschijnlijk nogzal worden aangepast omdat locatie en kwaliteit op dit momentbuiten beschouwing zijn gelaten. Volgens het model is zijnfaculteit te ruim gehuisvest. "Dat terwijl wij in het Van Unnikzitten geperst." De fout in de rekensom, die huisvesting ookonderkent, is dat de faculteit voor haar beta-kant meer ruimtenodig heeft. Hierin voorziet het model niet.

Sociale Wetenschappen zit te krap, zegt het model, maar volgensdirecteur W. Dirksen kan er juist nog wat worden ingekrompendoordat het model is uitgegaan van meer werknemers dan er nu indienst zijn. Rechten, dat wel wat extra ruimte kan gebruiken, isniet helemaal tevreden met het rekenmodel. "In de omzet zitten ookde inkomsten uit derde geldstroom. Die inkomsten verschillen bijons per jaar. Daar kun je dus niet te veel uit afleiden. Ook doenwij aan maatschappelijke dienstverlening die niet tot een hogereomzet leiden, maar wel ruimte behoeven."

Volgens D. Berendsen van Huisvesting moeten enkele zakeninderdaad nog nader bekeken worden. 2002 Geldt daarom nog als eenaanloopjaar waarin het systeem verfijnd wordt.

GK