Inschrijving voor Europees onderzoeksgeld van start

Het is deze maand een gekkenhuis voor onderzoekers met Europeseambities. Net als in '95 begint het nieuwe EU-kaderprogramma, debrede paraplu van thema's waaronder de Europese Unie onderzoekfinanciert, met forse vertraging. De officiƫle startdatum was1 januari, maar pas deze week ging de eerste oproep voor projectende deur uit. De eerste deadline ligt al in april. De vertraagdestart van het Kaderprogramma had weinig met de inhoud te maken.Vooral discussies over de totale EU-begroting blokkeerden debesluitvorming. De thema's voor onderzoek lagen al lange tijdgrotendeels vast.

In korte tijd moeten nu duizenden onderzoekers zich informeren,partners vinden en projectplannen opstellen. Overheden,universiteiten en onderzoeksorganisaties hebben een compleethulpverleningscircuit opgetuigd om hun onderzoekers zonderkleerscheuren door deze kermis te loodsen. De UU maakt onderzoekersbijvoorbeeld via een e-mail-attenderingssysteem opmerkzaam op deBrusselse oproepen en organiseert ontmoetingen metvertegenwoordigers van het bureau EG-Liaison.

In het vijfde kaderprogramma is er ruim 8 miljard gulden vooronderzoek 'naar een gebruikersvriendelijke informatiemaatschappij'.Vijf miljard is er voor drie andere hoofdthema's:levenswetenschappen, industriƫle productie en transport, enmilieu en energie. En er is nog drie miljard gulden bestemd voor'verbetering van het onderzoekspotentieel'. Hieruit wordt zowelsociaalwetenschappelijk onderzoek als uitwisseling van onderzoekersgefinancierd.

De afgelopen jaren incasseerden Nederlandse onderzoekers inBrussel

bijna acht procent van het geld uit het nu afgeronde VierdeKaderprogramma. Dat is veel meer dan de ruim zes procent die onsland gemiddeld aan de EU-begroting bijdraagt. De universiteitenkregen uit

Brussel 200 miljoen gulden per jaar; bijna net zoveel als ze

krijgen van bedrijven. De Universiteit Utrecht ontving jaarlijkzo'n 16 tot 20 miljoen en was daarmee een van de grootsteontvangers.

[?mP#a4!#$&@Auteur= HOP,FS/XB