'Internet bedreigt cd-winkels niet'

Het bestellen van cd's via internet en het downloaden vanmp3-bestanden neemt lang niet zo'n vlucht als soms wordt gesteld.Uit de enquêtes, die onder meer werden afgenomen bij deconcerten van Doe Maar, bij muziekbeurzen en in cd-winkels, blijktdat slechts negen procent van de ondervraagden ooit een cd viainternet heeft aangeschaft.

Ook het gebruik van mp3-bestanden is nog geen wijdverbreidgebruik. Van de respondenten had 29 procent ooit muziek viainternet gedownload. Wel blijkt een grote groep (69 procent) van demuziekconsumenten een of meerdere gekopiëerde cd's in huis tehebben.

Volgens dr. T. van Rietbergen, begeleider van de studenten,lijdt de cd-verkoop nauwelijks onder de kopieer- endownloadpraktijken. "Het zijn vooral studenten of scholieren diehiermee bezig zijn. Die groep beschikt meestal niet over demiddelen grote hoeveelheden cd's aan te schaffen. Of het gaat om deechte muziekfreak die niet zal nalaten ook het officiëleexemplaar in de winkel te kopen. De gemiddelde liefhebber vindt hetallemaal te veel gedoe."

Overigens verwachten de meeste ondervraagden in de toekomst meergebruik te gaan maken van internet voor de aanschaf van muziek.

XB