Kamer en Hermans twisten opnieuw over aanvulldende beurs

Het debat is een herhaling van zetten. Vorig jaar november, bijde behandeling van de Onderwijsbegroting, verlangde een aantalfracties al dat Hermans de regels over de aanvullende beurs zouversoepelen. De steun voor dat voorstel blijkt inmiddels alleenmaar groter geworden, nu deze week ook D66 'om' is gegaan.

Eerder schaarde D66 zich nog achter Hermans. Zo'n versoepelingging hem 900 miljoen gulden kosten, rekende hij de Kamer voor. Datgeld had hij niet. En als hij het wel had, zou het hij liever aanandere zaken uitgeven.

Nu is het nog zo dat studenten die slecht presteren deaanvullende beurs moeten terugbetalen. De Kamer vindt dat studentenmet arme ouders zo zwaarder worden gestraft dan kinderen vanrijkere ouders. Die hebben immers geen aanvullende beurs nodig enbetalen alleen de basisbeurs terug.

Alleen eerstejaars ontspringen momenteel de dans. Zij mogen,ongeacht hun studieprestaties, het aanvullende deel van de beurshouden. De Kamer wil dat Hermans zich voortaan voor alle studentenzo mild opstelt.

Vanmiddag zal duidelijk worden of Hermans na maandenlang verzetalsnog door de knieƫn gaat. Als dat gebeurt, is het debatverder een gelopen koers. Hermans krijgt brede steun van de Kamerom de studiefinanciering flexibeler te maken, door dediploma-termijn uit te smeren over tien jaar.

Studenten krijgen voortaan 48 maanden een beurs, die ze naareigen inzicht kunnen opnemen. Door deze verruiming kunnen ze hunstudie tijdelijk onderbreken, bijvoorbeeld om werkervaring op tedoen.

Wel wil een Kamermeerderheid nog dat studenten straks meer mogenbijverdienen dan de huidige 15.000 gulden. Als het aan PvdA, CDA,D66, GroenLinks en SGP ligt, wordt dat bedrag verhoogd tot 18.000of 20.000 gulden.

HOP, Matthe ten Wolde