Kort nieuws

Het college van bestuur gaat de AdviescommissieOpleidingenaanbod om goedkeuring vragen voor de inrichting van eeneigen opleiding Verplegingswetenschappen. Inhoudelijk gaat hetdaarbij om dezelfde opleiding die nu al een kleine tien jaar inUtrecht wordt verzorgd. Tot nu toe fungeerde Utrecht formeel alsdépendance voor studenten die waren ingeschreven inMaastricht. Maar omdat de Limburgse universiteit de samenwerkingdit voorjaar heeft opgezegd, heeft Utrecht er, gezien de grotetoeloop van gemiddeld vijftig studenten, voor gekozen omVerplegingswetenschappen als zelfstandige opleiding voort tezetten.

Gispen weg als decaan

Prof. dr. W.H. Gispen stapt op 1 maart 1999 op als decaan van defaculteit Geneeskunde en als vice-voorzitter van de Raad vanBestuur van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. In eenverklaring deelt Gispen mee dat hij na zorgvuldige afweging devoorkeur geeft aan een voortzetting van zijn wetenschappelijkeloopbaan. Naast zijn part-time decanaat is Gispen wetenschappelijkdirecteur van het Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen,dat deze week in het kader van de Breedtestrategie een bedrag van450.000 gulden in de wacht sleepte. Ook vice-decaan en gynaecoloogprof. dr G. Visser keert per 1 maart terug naar zijn oude stek. Tervervanging van de twee bestuursleden zal worden gezocht naaréén voltijdse decaan, tevens vice-voorzitter Raad vanBestuur UMCU.

Wildgroei

Er moet een eind komen aan de wildgroei van bijzondereleerstoelen. Dat vinden economisch hoogleraren aan deuniversiteiten van Amsterdam en Tilburg. Ze stellen onder meer voorbijzonder hoogleraren bepaald bevoegdheden te ontnemen, zoals hetpromotierecht. De hoogleraren maken zich zorgen over de trend datsteeds meer bijzondere leerstoelen bezet worden door mensen diegeen enkele wetenschappelijke verdienste hebben, zoals bijvoorbeeldoud-Shell-topman Herkströter aan de UvA. Deze ontwikkeling zoude betekenis van het ambt van hoogleraar aantasten aldus deeconomen. Op faculteiten die sterke banden met het bedrijfslevenhebben staat een kwart van de hoogleraren inmiddels op de loonlijstvan niet-academische instellingen.

Zuidelijk Afrika

Aan de UU bestaan plannen om eenExpertisecentrum ZuidelijkAfrika op te richten. Met het centrum zouden al bestaandeuniversiaire activiteiten in die regio meer zichtbaar gemaaktkunnen worden. Momenteel werkt de UU in het UNITWIN-network samenmet diverse universiteiten in Zuidelijk Afrika, onder andere op hetgebied van Vrouwenstudies en zonnecellen (Debye Instituut). Defaculteit Letteren heeft zich bereid verklaard om penvoerder tezijn van het nieuw op te zetten centrum. Om de oprichting van hetexpertisecentrum mogelijk te maken is het college van bestuur omeen financiële bijdrage van 720.000 gulden gevraagd.