Kort nieuws

De overbelaste dienst Huisvesting wordt gereorganiseerd. Detaken en verantwoordelijkheden worden verdeeld over driewerkterreinen: beleidsontwikkeling, bouwzaken en vastgoed- enprojectbeheer. Over enkele weken is duidelijk wie de nieuwe hoofdenzijn en worden de huidige werknemers ondergebracht in een van dedrie werkvelden. Niemand wordt ontslagen. De reorganisatie wasnodig omdat de dienst bijna bezweek onder het aantal taken.Daarnaast kreeg Huisvesting steeds meer kritiek te verduren. Watonder meer ontbreekt is een echt beleid. Daar wordt nu een apartestuurgroep op gezet. Voor de uitvoer van nieuw- en verbouwprojectenkomt er een dienst bouwzaken. De dienst vastgoed- en complexbeheermoet de bestaande gebouwen in goede staat houden en de huurinnen.

Prikklok

Volgens deskundigen van adviesbureau KPMG zou er op papiergeregistreerd moeten staan hoeveel geld een faculteit uitgeeft aanonderwijs en hoeveel aan onderzoek. Dit om het financile huishoudenvan de universiteit te professionaliseren. KPMG stelt voor datmedewerkers moeten gaan tijdschrijven, maar collegelid Kardux zietdat de medewerkers nog niet zo snel doen. "Dat is niet gebruikelijkin de universitaire wereld." Een prikklok is in zijn ogen dan ookgeen optie. Toch sluit hij een vorm van tijdschrijven niet vollediguit, zo bleek tijdens de vergadering van eenuniversiteitsraadcommissie. "Misschien kan wel per weekopgeschreven worden hoeveel tijd er in onderwijs en hoeveel inonderzoek gaat zitten of kan er een bepaalde standaard wordenbedacht zodat er een preciezere opgave gegeven kan worden over deuitgaven aan onderwijs en die aan onderzoek."

Geneeskunde-master

Naast de huidige zesjarige geneeskundeopleiding wil het UMCUtrecht in 2003 starten met een vierjarige masteropleiding totarts. De 'School of Utrecht Medical Masters' (SUMMA) is bedoeldvoor studenten met een bachelordiploma, bijvoorbeeld van hetUniversity College, of met een ander hoger onderwijsdiploma.Kandidaten moeten een toelatingsexamen afleggen en deelnemen aaneen selectieprocedure. De afgestudeerde van de nieuwe opleidingwordt niet alleen basisarts, maar krijgt in tegenstelling totstudenten van de reguliere opleiding ook de titel Master of Sciencein Medicine. In 2003 en 2004 hoopt het UMC jaarlijks 24 studentenin SUMMA te kunnen verwelkomen. Vanaf 2005 wordt gemikt op 48opleidingsplaatsen per jaar (24 per semester). Hoewel de plannen ineen vergevorderd stadium zijn, moet het besluit tot oprichtingformeel nog worden genomen. Ook zal minister Hermans moeteninstemmen met deze voor Nederland nieuwe opzet van degeneeskunde-studie.