Kort studenten-nieuws

Studenten die hun horizon wat willen verbreden met een studie inhet buitenland kunnen dinsdagmiddag 9 oktober terecht op eeninformatiebeurs in de Janskerk. De Universiteit Utrecht en deHogeschool voor de Kunsten Utrecht organiseren de beurs, waar iederbezoeker kans maakt op 500 Euro in de UtrechtWilWeg loterij.Bovendien kunnen studenten hun mondiale kennis testen in een spel,is er een Salsa workshop, kan er in een Thaise Tuk Tuk een stukjeworden gereden en zijn er hapjes uit verschillende windstreken.Uitwisselingsstudenten vertellen over hun ervaringen in denvreemde, geillustreerd met foto's en eenschilderijententoonstelling. Info: http://UtrechtWilWeg.hku.nl/.

Appartementen

De Stichting Sociale Huisvesting Utrecht (SSH) is afgelopenmaandag gestart met de bouw van 11 huurappartementen: 9 driekamer-en 2 tweekamer appartementen aan het Boerhaaveplein in Ondiep. Inhet voorjaar van 2002 zal de SSH de woningen aanbieden viaWoningnet voor rond de 930 gulden per maand en de eerste huurderskunnen in juli 2002 hun woning betrekken. De appartementen zijngeschikt voor studenten en werkende jongeren. Het gebouw zalbestaan uit drie verdiepingen, heeft een gemeenschappelijke tuinwaar ook de bergingen zijn gepland, en is voorzien van eenlift.

TV-persoonlijkheden

Carlo Boszhard en Linda de Mol zijn onder studenten de meestpopulaire tv-persoonlijkheden. Dat bleek althans uit een onderzoekdat in opdracht van het tv-blad Mikro Gids (KRO) is gehouden. In decategorie mannen werd Boszhard gevolgd door Paul de Leeuw, Robertten Brink, Jack Spijkerman en Andre van Duin. Linda de Mol laatrespectievelijk Wendy van Dijk, Irene Moors, Katja Schuurman enBridget Maasland achter zich. Het onderzoek is gehouden onder 350HBO- en WO-studenten (21-24 jaar) in het kader van destudentenspecial van het tv-blad. Bij de meest irritantetv-persoonlijkheden stond Willibrord Frequin aan kop, als tweedewerd Ron Brandsteder genoemd en als derde Theo van Gogh.

Bijbaan

Dertig procent van bedrijven in het MKB willen geen studenten indienst nemen als vaste (parttime) kracht. Interne acceptatie,gebrek aan loyaliteit en aan een professioneel imago worden alsbelangrijkste argumenten genoemd. Dit blijkt uit een onderzoek vanAll4Students, een arbeidsbemiddelaar voor studenten. Bedrijven diewel studenten in dienst nemen, met name voor kantoorbanen, noemenjuist de organisatievoordelen: verlaging van werkdruk op piekuren,betere benutting van staffuncties en relatief lage en vaakflexibele personeelskosten.