Kort studenten-nieuws

Ooit je OV-jaarkaart kwijtgeraakt? Dan ken je de ellende diedaarop volgt. Via een omslachtige procedure langs IB-groep,postkantoor en politie krijg je als het goed is na tien dagen eennieuwe kaart. Kosten: 70 gulden. Deze ellende kun je jezelf nubesparen. Een Rotterdamse student heeft namelijk de site http://www.ov-kaart.com opgezet. Daarkunnen vinders en verliezers elkaar ontmoeten en onderling regelendat de kaart bij de juiste persoon terechtkomt.

Herkansingen

Ze zijn er niet blij mee, de Utrechtse farmaciestudenten. Sindskort hebben zij nog maar recht op 1 herkansing per tentamen perjaar. In de faculteitsraad maakten de studenten vorige week bezwaartegen die regeling, zeker omdat dat ene hertentamen ook nog eens inaugustus valt. En dan heeft de gemiddelde student wel wat andersaan zijn of haar kop dan studeren. "Zo gaat onze hele vakantieeraan", klaagden de studenten, "en die hebben we juist hard nodig,want farmacie is een zeer intensieve studie." Decaan Bultbeluisterde het protest met zichtbaar medeleven, maar was niet tevermurwen tot concessies. "Als we meer kansen geven, gaan studentenprijs schieten. Dat is al herhaaldelijk gebleken en dat willen wevoorkomen. We blijven dus bij deze regeling."

Supermarkt

De supermarkt in de Uithof is sinds begin september ook opzaterdag geopend (van 10.00-19.00 uur). Het was eigenlijk eentijdelijk project, maar omdat de extra faciliteit zo goed bevielbij de studenten heeft Erwin Barneveld, eigenaar van de winkel,besloten om hier definitief mee door te gaan. Voor mensen die wonenop de Cambridgelaan is dat een zeer prettige ontwikkeling. Zijhoeven in het weekend niet meer een paar kilometer te fietsen vooreen simpel boodschapje. Zelfs rond de kerstdagen zal de winkel ditjaar open zijn.

Publieksfiets

Iedereen die zwaar gefrustreerd is over de zoveelste gejattefiets, heeft binnenkort een alternatief. De gemeente, die Utrechtgraag als fietsstad wil promoten, heeft het idee om publieksfietsenin de stad te laten rijden. Fietsenstallingexploitant UB2000 wil omte beginnen honderd leenfietsen inzetten. Helemaal terug naar dejaren zestig is het plan niet, want voor een dagje fietsen op eenvan de publieksfietsen betaal je vijf gulden. Bovendien moet jeborg betalen. Als je leenfiets onverhoopt wordt gejat, wordt eendeel van de kosten op de huurder verhaald.