Kort studentennieuws

De Utrechtse verkeerspolitie heeft een leuke aanbieding voorfietsers die bekeurd worden vanwege het rijden zonder licht. Denormale boete bij het ontbreken van voor- en achterlicht is vijftiggulden, maar de politie wil dit bedrag kwijtschelden. Tenminste,als je ter plekke bij een fietsenmaker je verlichting laatrepareren. Dat dit duurder uitvalt dan de boete, is volgens dewoordvoerder van de politie B. Stol geen reden voor aangehoudenfietsers om deze actie te laten lopen. "De meeste mensen zijn ergbereidwillig hun fiets te laten repareren." Is het niet oneerlijkin een stad als Utrecht, waar zoveel fietsen worden gejat, zostreng te controleren op verlichting? Stol: "In principe zouden weook meer aan diefstalbestrijding moeten doen. Maar ja, daar hebbenwe geen mensen voor." Gelukkig heeft de politie wel personeelgenoeg om komende maanden door te gaan met verscherpt controlerenop verlichting. De ludieke reparatie-aanbieding van de politiegeldt overigens alleen in oktober. Daarna moeten bekeurden gewoonweer de bon betalen. Wees er dus snel bij!

Zie ook De Stelling (Rubrieken)

Voorrang

De Stichting Jongerenhuisvesting Utrecht (SJHU) vindt het nieteerlijk dat huurders op straat worden gezet omdat hun huisbaasweigert aan de brandveiligheidseisen te voldoen. In een boze briefaan wethouder Haitsma schrijft de SJHU dat de gemeente met dezemaatregel de verkeerde personen treft. De stichting stelt voor datstudenten in zulke gevallen in ieder geval een gezamenlijkeurgentie krijgen voor een huurwoning via de gemeente. Via zijnwoordvoerdster liet de wethouder weten dat hij die voorrang nietkan geven omdat hij niemand een voorkeursbehandeling wil geven bijhet zoeken naar een woning.

Webmail

Veel studenten maken geen gebruik van hun e-mailadres bij deuniversiteit omdat ze zweren bij hun hotmail-, hetnet-, zonnet- ofyahoo-account. Deze freemailadressen kunnen, in tegenstelling tothet mailadres van de universiteit, op elke computer gechecktworden. Omdat de universiteit toch graag via mail haar studentenwil informeren, start binnenkort bij de faculteiten Farmacie enScheikunde een experiment waarbij ook de universiteitsmail overalbereikbaar is. Daarnaast kan de student viawww.ictus.uu.nl/studentenmail bij het kopje ''foreward'' ervoorzorgen dat de mailtjes die binnenkomen op het universiteitsadresautomatisch worden doorgestuurd naar het freemailadres. Hetproberen waard en als de universiteit echt alleen maar 'trash'stuurt, kun je de 'sender' altijd nog 'blocken'.