Kort studentennieuws

Ouderejaarsstudenten kunnen zich misschien nog dansavondjes bijDe Vloer herinneren. Dit Utrechtse poppodium aan het Paardenveld isinmiddels al jaren dicht. Om het nieuwe pand van De Vloer aan deHelling te leren kennen is veel geduld nodig. De heropening van hetpoppodium is namelijk voor de zoveelste keer uitgesteld. Deze keerligt de oorzaak in de vertraging bij de bouwwerkzaamheden. Deoplevering is verschoven van 9 oktober naar 15 november ditjaar.

Verhuispremie

De financiele tegemoetkoming voor mensen die moeten verhuizenomdat hun huis wordt gerenoveerd of gesloopt, gaat in Utrechtomhoog van vijf- naar achtduizend gulden. De gemeente verwacht datde bereidheid van mensen om mee te werken aan verhuizingen bijstedelijke vernieuwingsprojecten hierdoor toeneemt. Studenten dieop kamers zitten bij een huisbaas hebben geen recht op detegemoetkoming. Alleen zij die een woning hebben bij eenwoningcorporatie kunnen ervan profiteren.

Snurken

De laatste tijd weinig studiepunten gehaald? Ga dan eens na ofje 's nachts snurkt, want volgens een Amerikaans onderzoek maaktsnurken mensen minder intelligent. Volgens het onderzoek leverensnurkende mensen slechtere prestaties bij intelligentietesten. Datzou komen doordat bij snurken hersencellen worden gedood door eentekort aan zuurstof. Ook is het reactievermogen en de visuelecordinatie minder. Gelukkig kan door een vrij eenvoudigechirurgische ingreep dit probleem verholpen worden. Met een laserwordt weefsel weggehaald waardoor de patint vrijer kan ademhalenterwijl hij slaap.

Privacy

Veel studenten vinden de universiteit onpersoonlijk. Bij Taal-en Cultuurstudies zijn studenten nu helemaal een nummer geworden.Om de privacy van studenten beter te beschermen, zullen op deuitslagenlijsten van tentamens, die overal hangen aan deprikborden, voortaan alleen de studentnummers vermeld worden zondertoevoeging van de bijbehorende namen. Voorbij dus de tijd dat jekunt zien wat je studiegenoten voor cijfer hebben gehaald.

Stationsklok

De stationsklok op het Centraal Station staat al wekenlang stilop twaalf uur. Reizigers die rond het middaguur een trein of busmoeten halen, raken erdoor in verwarring. Vooral bij de winkel bijhet streekbusstation komen heel veel klachten binnen van reizigersdie door de kapotte stationsklok, maar ook door de stagnerenderoltrappen en lift hun aansluiting missen. Het wachten is op nieuweonderdelen en dat kan nog weken duren, aldus de NederlandseSpoorwegen.