Leerstoel Dier en Recht adopteert koe

De ceremonie vond plaats op het binnenterrein van de faculteitRechtsgeleerdheid. Terwijl de kunststoffen koe rustig stond tegrazen en de toeschouwers genoten van een zuivellunch, hield DirkBoon een praatje.

Boon heeft niet bewust gezocht naar een symbool voor deleerstoel. Bij de sluiting van de Friese zomermanifestatie Simmer2000 werden in Leeuwarden 75 koeien geveild en toen heeft hij er ngekocht, zonder nog te weten wat hij er precies mee wilde doen. "Ikkreeg simpelweg het idee dat het aardig zou zijn voor de leerstoelDier en Recht."

Hoogleraar Boon denkt een goede keuze te hebben gemaakt. De koeheeft volgens hem veel relatie met de leerstoel. "Vanmorgen nogstond in de krant dat er opnieuw overblijfselen van ernstig ziekekoeien in veevoer zijn beland, en dat er daardoor weer een verhoogdbesmettingsgevaar voor BSE is ontstaan. We hebben ook al in dekrant kunnen lezen dat er gemalen autobanden en tapijttegels wordengebruikt in diervoeders. Ik sluit niet uit dat ook deze koe alsgemalen polyester weer achteloos in het voer kan verdwijnen."

Na deze sceptische woorden deed Henk Lommers, dierenarts, juristen medewerker van het AVRO-televisieprogramma 'Alle dieren tellenmee' de inhuldigingsceremonie. Tijdens een korte presentatie legdehij uit hoe boeren naar een koe kijken. "Dit is een koe waar nietzoveel wind onder zit", gaf hij meteen aan. "Hoe hoger een koe ophaar poten staat, des te meer ruimte de pens van het beest heeft omgras kwijt te kunnen. En uiteindelijk levert dat meer melk op voorde boer."

Lommers is blij dat zijn favoriete dier een plek krijgt op hetgrasveld van het binnenterrein van de faculteit Rechtsgeleerdheid.Waarom het eigenlijk zijn lievelingsbeest is? "Omdat het dier nooitbijt en slaat."

RP

[Bijschrift bij een foto]