Liever een onveilig huis dan geen huis

Ook de Landelijke Studenten Vakbond zet zich in voor verbeteringvan de brandveiligheid van de studentenwoningen. Zij start eenvoorlichtingscampagne om studenten op de hoogte te stellen van derechten die zij hebben als huurder en hoe zij kunnen controleren ofhet pand waar zij in wonen brandveilig is. "Huurders weten vaakniet dat ze hun verhuurder kunnen aanspreken op de brandveiligheidvan hun huis, zonder dat ze er meteen uitgezet worden. Als je eenhuurcontract hebt met een opzegtermijn van een maand voor deverhuurder dan kijk je wel uit om er iets van te zeggen. Zulkecontracten mogen trouwens ook helemaal niet, maar het gebeurt welvaak, met name in woningen die illegaal worden onderverhuurd",aldus Peter van de Wijngaart van de LSVb.

De studentenhuisvesting in Nederland is slecht te noemen.Studenten hebben vaak geen keuze of ze in een brandveilig huiswillen wonen of niet. Door het tekort aan studentenwoningen kiezenstudenten eerder voor een onveilige woning dan voor geenwoning.

Huisbazen trekken zich vaak weinig aan van gemeentelijkevergunningsregels voor kamerhuur en verhuren kamers zonder dat depanden brandveilig zijn verklaard door de brandweer. Vangemeentelijke controle van studentenhuisvesting was tot voor kortweinig te merken, maar de gemeente Utrecht heeft na de brand in deWittevrouwenstraat beterschap beloofd.

Het is voor de gemeente echter en onmogelijke taak om deachterstand op korte termijn weg te kunnen werken gezien het groteaantal panden dat aan studenten wordt verhuurd. Het controleren vanwoningen is nodig, maar heeft ook nadelige gevolgen zo vrezen destudentenvakbonden. Door de controles van woningen zal het aantalwoningen dat geschikt is voor bewoning door studenten dalen. Dereeds bestaande krapte op de markt voor studentenwoningen zal danalleen maar toenemen. De gemeente en ook de corporaties zullen dannog meer moeten zorgen voor veilige en goede woningen voorstudenten. Studenten doen er goed aan om ook zelf stappen teondernemen ter verbetering van de situatie waarin zij wonen en danvooral de brandveiligheid van hetpand. Hiermee voorkomen ze ook dathun kamer afgekeurd wordt voor bewoning. Utrecht profileert zichgraag als een studentvriendelijke stad, maar dat is ook afhankelijkvan de veiligheid van studenten en de woningen waarin ze wonen.

HK