Maastrichtse rechtenpromovendi verdienen het meeste

Assistenten-in-opleiding krijgen aan alle universiteiten in huneerste jaar een salarisverhoging van 25 procent, tot drieduizendgulden per maand. Tot nu toe werden startende aio's gekort op hunsalaris omdat ze nog onderwijs krijgen. Maar de nieuwe cao schrapteeen flink deel van die korting.

Universiteiten trekken daar verschillende conclusies uit.Sommige hadden hun aio's al voordat de cao rond was extra salarisgegeven en doen er nu opnieuw een schepje bovenop. Alleen met zo'narbeidsmarkttoeslag denken zij te kunnen concurreren met de lonenin het bedrijfsleven.

Juridische promovendi aan de Universiteit Maastricht verdienenhet meest. Net als promovendi aan de Technische Universiteit Delftworden die niet als aio ingeschaald, maar als tijdelijkonderzoeker. De Maastrichtse juristen komen terecht in schaal tien,en dat levert hen een aanvangssalaris op van 4.267 gulden. Delfthanteert schaal acht, met een salaris van 4.061 gulden. Ook deUniversiteit Twente zit met 3.700 gulden fors boven hetstandaard-salaris voor beginnende aio's. Aio's van de KatholiekeUniversiteit Brabant, in Groningen en in de exacte vakken van deUniversiteit Utrecht en de Vrije Universiteit beginnen met zo'ntweehonderd gulden meer dan in de cao is afgesproken.

De andere universiteiten volgen de cao. Daardoor verdienen hunaio's in hun eerste jaar bijna 1.300 gulden per maand minder dan deMaastrichtse juristen. In de loop van de tijd nemen desalarisverschillen wel met de helft af. De slechtst betaaldepromovendi zitten nog steeds aan de Universiteit van Amsterdam. Eendeel van haar promovendi is niet in dienst van de universiteit enkrijgt geen salaris, maar een beurs.

Overigens verdienen zelfs de best betaalde aio's nog nietbuitensporig veel in vergelijking met academici die na hunafstuderen buiten de universiteit aan het werk gaan. Die krijgengemiddeld zo'n 4.100 gulden betaald. Het landelijk aio-overlegLAIOO is daarom nog niet tevreden over de cao-bedragen. "Die zijnniet meer dan een flinke stap in de goede richting", zegtLAIOO-voorzitter May-May Meijer. "Eigenlijk zouden alle promovendivolgens schaal tien betaald moeten worden."

HOP, HO/XB

Promovendi-salarissen per instelling

............................. 1e jr ........ 4e jr

UM-rechten ....... 4267 ...... 4929

TUD ................... 4061 ...... 4687

UT ...................... 3698 ...... 4281

KUB ................... 3218 ...... 4364

RUG/VU-exact/UU-exact..... 3185 ...... 4281

Cao * ................. 2998 ...... 4281

UvA-bursalen ..... tussen de 3000 en 3250

TUE/WU ........... nog niet vastgesteld

* De universiteiten die volgens de cao betalenzijn: UvA (behalve geesteswetenschappen, gedrag&maatschappij eneconomie), UL, UU (behalve exact), VU (behalve exact), KUN, EUR, UM(behalve rechten).