Medewerker Rechten verdacht van verduistering

Naar eigen zeggen had H.H. - het voormalig hoofd van de afdelingFinanciën, Exploitatie en Controle van Rechten - tot julivorig jaar in bijna drie jaar tijd zo'n 150.000 gulden van zijnwerkgever in eigen zak laten verdwijnen. Op basis van eenaccountantsonderzoekgaat de universiteit uit van een verdwenenbedrag van zo'n drie ton.

Het geld was afkomstig uit de kopieerkaarten-automaat van deRechtenbibliotheek. Volgens H.H. moest hij de automaat persoonlijklegen, als gevolg van personeelstekorten. Medewerkers van zijnafdeling verbaasden zich er al langer over dat er nauwelijksopbrengsten waren uit de verkoop van kopieerkaarten. Voor debuitenwacht bleef dat onopgemerkt omdat er geld van andere postenwerd overgeboekt om tekorten aan te vullen.

Het ex-hoofd van de afdeling gaf donderdag toe dat zijn inkomen'riant' was. "Het was geen platte hebzucht, want ik had het geldniet nodig." Hij heeft zich inmiddels bij een psychiater vervoegdom zijn beweegredenen te achterhalen. De werkdruk en het feit dathij zich niet serieus genomen voelde, zouden een grote invloedhebben gehad. "Het heeft er mee te maken dat er niet naar jegeluisterd wordt, terwijl je keihard werkt met een minimalebezetting." De man noemde de universiteit dan ook"medeschuldig."

Raadsman mr. A. de Walle kondigde namens de universiteit aan datbinnenkort via een civiele procedure zo'n vier ton van deex-werknemer zal worden geëist. In dat bedrag zijn de kostenvan het accountantsonderzoek en de rechtsbijstand inbegrepen.

Die dreigende schadeclaim was voor de advocaat van H.H. reden omde rechtbank te vragen een taakstraf op te leggen. Volgens deraadsman was zijn cliënt al genoeg gestraft. Hij vond dat deman de kans moest krijgen door te gaan met het opzetten van eeneigen bedrijfje in de financiële dienstverlening.

De rechtbank doet uitspraak op 29 oktober.

Argos/Hanneke Slotboom