Miljoenenwinst UU door beursgang Crucell

Kern van de activiteiten van Crucell vormt het onderzoek naar deontwikkeling van lichaamseigen geneesmiddelen die specifiek op nsoort ziekteverwekker kunnen worden gericht. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de 'fage-display'-technologie, die is ontwikkeld doorde Utrechtse hoogleraar prof.dr. Ton Logtenberg. Voor de verdereontwikkeling van deze vinding werd vier jaar geleden in Utrecht deBV U-BiSys opgericht. Begin dit jaar vormde U-BiSys samen met hetLeidse IntroGene de nieuwe onderneming Crucell, die vorige week deal langer verwachte gang naar de beurs aankondige.

Crucell zal niet alleen een notering krijgen op de Euronext inAmsterdam, maar ook op de Nasdaq voor technologiefondsen in NewYork. Ter gelegenheid van de beursgang zullen acht miljoen nieuweaandelen worden uitgegeven. Bij volledige intekening komt hettotale aantal uitstaande aandelen rond 34 miljoen gulden te liggen.Als voorlopige introductiekoers mikt Crucell op een prijs tussen 38en 45 gulden per aandeel. Om grote beleggers aan te trekken, is dedirectie van Crucell bezig aan een zogeheten 'road-show'. Op basisvan de reacties zal eind oktober de definitieve introductiekoersworden vastegesteld.

Voor de universiteit en het UMC Utrecht lijkt de eerstebeursgang van een 'spin-off'-bedrijf een lucratieve zaak te worden.In 1996 investeerden beide hoofdaandeelhouders van U-BiSys eenbedrag van 40.000 gulden in het jonge bedrijf. Dankzijverschillende succesvolle toepassingen van de vinding vanLogtenberg (zie ook pag. 6) is de waarde van de BV de afgelopenjaren in snel tempo gestegen. Gevolg is dat het universitaire bezitvan ruim 600.000 aandelen een duizelingwekkende waardevermeerderingheeft ondergaan. Bij een prijs van veertig gulden per aandeel zalde universitaire portefeuille straks ongeveer 25 miljoen guldenwaard zijn, net als die van het UMC.

Directeur G. van Strien van de universitaire holding beheert deaandelen. Van een snelle verkoop kan geen sprake zijn, zegt hij."Voorwaarde voor de beursgang is dat de huidige aandeelhouders hunaandelen het eerste halfjaar niet van de hand doen. Maar op langeretermijn zullen we zeker gaan verkopen om zo nieuwe startendebedrijven te kunnen helpen. De universitaire holding is indertijdopgericht met als uitdrukkelijke doelstelling dat zij zich optermijn zelf moest kunnen bedruipen. Dit is natuurlijk een heelmooie stap in die richting."

EH