Nederland maakt het uit met België

Speurwerk van de anti-fascistische onderzoeksgroep Kafka en deLKvV wijst uit dat leden van het Algemeen Katholiek VlaamsHoogstudenten Verbond rechts-extremistische sympathieënhebben. Bovendien nodigt de organisatie op bijeenkomsten soms'foute' sprekers uit. De Landelijke Kamer van Verenigingen heeftmeteen besloten de vriendschap op te zeggen.

Die vriendschap bestond pas sinds 14 november. Toenondertekenden de twee organisaties in Maastricht een verdrag.Folia, het blad van de Universiteit van Amsterdam, schreef een weeklater dat het KVHV banden heeft met de rechts-extreme partij VlaamsBlok.

De LKvV wilde het verbond niet direct verbreken. Het bericht inFolia was overdreven, vond voorzitter Joris Blankers aanvankelijk,de Vlamingen waren in zijn ogen hooguit nationalistisch.

Studentenbond ISO, die nauw samenwerkt met de LKvV, vond decommotie in eerste instantie ook overdreven maar ging toch vorigweek op de rem staan.

De LKvV wilde via het Vlaamse verbond een ingang krijgen bij deEuropese Kamer van Verenigingen (EKV), die een adviserende rolheeft in het Europees Parlement. Om dat alsnog te bereiken, zal deLKvV nieuwe vrienden over de grenzen moeten maken die al EKV-lidzijn. Of hij daaraan begint, weet Blankers nog niet. "Daarmoeten weons nog op beraden."

IdV, HOP