Nieuw Instituut voor duurzame ontwikkeling

De Boer zat in de stuurgroep die het rapport geschreven heeft.Vier reeds bestaande universitaire onderdelen gaan in hetCopernicus Instituut samenwerken: Natuurwetenschap en Samenleving(NW&S, nu ondergebracht bij Scheikunde) en de thans bijRuimtelijke Wetenschappen ondergebrachte groepen Milieukunde &Hydro-ecologie, Milieukunde & Omgevingsbeleid en tenslotteNatuurwetenschap & Innovatiemanagement (NW&I). Hetinstituut wordt ondergebracht bij de faculteit RuimtelijkeWetenschappen.

Uitgangspunt bij het multidisciplinaire onderzoek van hetinstituut is de zogeheten bron-effect keten, die economischeactiviteiten met ecologische kwaliteiten verbindt. Dat betekent dater onderzoek gedaan wordt aan thema's zoals natuur & milieu,energie & materialen, ruimtegebruik & biodiversiteit ensturing & innovatie.

Het Onderzoeksinstituut zal participeren in een viertallandelijke onderzoekscholen en voorts aansluiting zoeken bijUtrechtse instituten (zoals het toxicologie-instituut Ritox en hetCentrum voor Beleid en Management) en bij landelijke organisatieszoals RIVM, KNMI of TNO. Het instituut zal verder het onderwijsverzorgen voor de vier participerende studierichtingen en bijdragenleveren aan het 'groene' onderwijs in andere studierichtingen, ofdeze meehelpen opzetten. Aan het hoofd van het instituut komt eenwetenschappelijke directeur te staan, die voor het zakelijke beheerwordt bijgestaan door een managing director.

Het Copernicus Instituut rekent op een startsubsidie van1.125.000 gulden, verspreid over een periode van vijf jaar. Datgeld zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor het op peil brengen vanmanagement en staf en het opzetten van onderzoeksprojecten. Dedeelnemende groepen nemen hun eigen onderzoeks- en onderwijsgeldmee, evenals tweede- en derde geldstroommiddelen. De derdegeldstroom van NW&S wordt ondergebracht in een B.V. onder deHolding van de universiteit. Wellicht zou die B.V. in een laterstadium kunnen worden verbonden aan het Copernicus Instituut. Dekosten voor de nieuwbouw (3000 m2) zou bij voorkeur door de UUgedragen moeten worden, maar de bouw kan ook uitbesteed worden,waarna de UU het gebouw huurt.

AH