'Ook universiteiten moeten inleveren voor kunst'

Inzet van de twist is tien miljoen gulden, die dekunstopleidingen vanaf het jaar 2001 moeten missen. Van der Ploegwil dit bedrag weghalen bij het hbo, schrijft hij in een brief aande Tweede Kamer. De HBO-raad noemt dat een onevenredige aanslag enook in strijd met eerdere toezeggingen. Met de rest van debezuinigingen gaan de

hogescholen wel akkoord, zij het onder protest.

Van der Ploeg heeft de HBO-raad twee weken geleden toegezegd dathij zou nagaan of de universiteiten gekort kunnen worden op hun'pseudo-kunstopleidingen', zoals museologie, theaterwetenschappenen kunst & management. De hogescholen bezuinigden al voor zesmiljoen gulden op hun pseudo-opleidingen.

Maar in zijn brief aan de Kamer houdt Van der Ploeg zich op devlakte. Hij wil eerst een onderzoek afwachten of er überhauptwel geld valt weg te halen bij de universitairepseudo-opleidingen.

Over het hbo is Van der Ploeg wel stellig. Hij vindt hetkunstopleidingenaanbod van de hogescholen ondoorzichtig,onduidelijk en veel van hetzelfde. In mei krijgt Van der Ploegadvies van een projectgroep hoe de hbo-sector kunst gesaneerd kanworden. Met dat advies in de hand, zei Van der Ploeg onlangs, kanhij de tien miljoen gulden op inhoudelijke gronden korten op dehogescholen.

De HBO-raad verzet zich tegen dat scenario, omdat dekunstacademies en conservatoria ook al te maken hebben metbezuinigingen die het kabinet het gehele hoger onderwijs heeftopgelegd. Als Van der Ploegs plannen daar nog eens bovenop komen,rekent de HBO-raad voor, dan leveren de kunstopleidingen in totaalzeventien procent van hun budget

in.

HOP, MtW