Plasterk onderzoekt uitval jonge leraren

Kamerlid Marianne Besselink van de PvdA had om het onderzoek gevraagd. Ze heeft de indruk dat nieuwelingen zich op school eerst moeten bewijzen. In een opiniestuk in de Volkskrant schreef ze deze week dat jonge leraren meteen voor de lastigste klassen worden gezet. Ook de hoge werkdruk en de slechte arbeidscontracten zouden nieuwkomers afschrikken.

In debat kreeg ze bijval van de PVV. “Jonge docenten hebben vaak geen volwaardige aanstelling en worden gebruikt als gatenvullers”, aldus Martin Bosma. “De werkdruk is hoog en veel van hun taken hebben niets met lesgeven te maken. Voor het imago van het leraarsberoep is dat niet al te best.” Hij vroeg zich af of het miljard dat de regering uitgeeft aan oplossingen voor het lerarentekort, ook echt iets oplevert. Veel animo is er volgens hem nog niet.

Minister Plasterk zag wel “een lichte stemmingsverandering in de lerarenkamer”, maar deelde de zorg om de vroege uitval van nieuwe docenten. Een onderzoek moet tegen volgend jaar duidelijk maken waarom zoveel jonge docenten het onderwijs vroegtijdig verlaten. Kamerlid Dibi van GroenLinks vroeg meteen ook om een plan voor het aanpakken van de werkdruk, maar volgens staatssecretaris Van Bijsterveldt zijn er al plannen genoeg.

Om het leraarsberoep aantrekkelijker te maken krijgt de sector overheidsgeld waarmee ze meer leraren in hogere salarisschalen kan plaatsen. PvdA en het CDA hopen dat niet alleen docenten in de bovenbouw van het vwo voor de hoogste schaal in aanmerking komen. De SP maakt zich juist zorgen om de gymnasia. Veel van hun leraren zitten al in een hoge schaal. Moeten zij straks inleveren?

Volgens Jasper Van Dijk (SP) denkt veertig procent van de leraren dat de verhoging van de salarisschalen weer nieuwe problemen zal opleveren. Het voeren van functioneringsgesprekken om te beoordelen wie wel en wie niet in een hogere schaal terechtkomt, kan willekeur en vriendjespolitiek bevorderen, zegt Van Dijk. “Functioneringsgesprekken zijn in professionele organisaties heel gebruikelijk”, pareerde minister Plasterk. Hij vertrouwt erop dat de instellingen “verstandige keuzes” zullen maken.

HOP