Psychologiedocent Kalma oneens met uitspraak over rassenleer

Akko Kalma, die momenteel een wereldreis maakt, reageert in een uitgebreide brief aan het Ublad op de uitspraak van de commissie-De Gaay Fortman. Deze concludeerde twee weken geleden dat Kalma de theorie van Rushton tijdens een college evolutionaire psychologie van onvoldoende context had voorzien. Die commissie was begin januari door het college van bestuur ingesteld om een advies uit te brengen over de slepende controverse tussen studente Inge Versteegt en de faculteit Sociale Wetenschappen.

Versteegt had ruim een jaar geleden een klacht ingediend over de naar haar mening weinig kritische manier waarop de inmiddels gepensioneerde Kalma in een college evolutionaire psychologie de rassenleer van Rushton had behandeld. Omdat zij bij de faculteit Sociale Wetenschappen onvoldoende gehoor vond, wendde zij zich eind vorig jaar tot het college van bestuur dat vervolgens de commissie-De Gaay Fortman instelde.

Vrijdag 20 februari presenteerde de commissie haar advies. Zij concludeert dat de docent tijdens het bewuste college onvoldoende is ingegaan op de omvangrijke wetenschappelijke kritiek op de theorie van Rushton. Ook het feit dat het hier gaat om een 'maatschappelijk gevoelige' theorie is door de docent verontachtzaamd. Samenvattend zegt zij dat Kalma - ondanks zijn goede bedoelingen - de theorie van Rushton noch in het college noch in de daarop volgende communicatie per mail met de studente van voldoende context heeft voorzien.

In zijn brief schrijft Kalma het oneens te zijn met de conclusies van de commissie. Naar zijn zeggen heeft hij in het bewuste college wel degelijk kanttekeningen geplaatst bij de opvattingen van Rushton. "Wat ik niet heb gedaan, is ingaan op maatschappelijke consequenties van racisme. Dat vond en vind ik buiten de opzet van deze colleges evolutionaire psychologie liggen. En zeker ben ik niet normatief of opdringerig geweest, laat staan dat ik zelf racistische opvattingen heb. In plaats daarvan heb ik de zaak afstandelijk benaderd vanuit een evolutionair-biologisch kader."

Kalma stelt met nadruk dat het absolute nonsens is om hem af te schilderen als iemand die kritiekloos racistische theorieën zou verdedigen. Hij is duidelijk teleurgesteld over het feit dat hij niet door de commissie is gehoord. Nu heeft de commissie zijn oordeel alleen kunnen baseren op horen zeggen, aldus Kalma, die het college van bestuur vraagt om een nieuwe commissie in te stellen.

Volgens commissielid prof.dr. A. Pilot heeft zijn commissie vanaf 6 februari meermalen contact gezocht met Kalma, maar geen antwoord ontvangen. Bovendien was het dossier, en met name de correspondentie tussen docent en studente, zo uitgebreid en gedetailleerd dat het horen van de docent volgens de commissie niet tot een andere uitkomst zou hebben geleid.

Het college van bestuur heeft de conclusies van de commissie inmiddels overgenomen. Omdat de docent niet meer bij de universiteit werkt en de cursus evolutionaire psychologie niet meer wordt gegeven, is volgens het college geen verdere actie nodig. Ook Inge Versteegt heeft verklaard zich bij de conclusies aan te sluiten.

De Gaay Fortman adviseert de universiteit om in haar klachtenprocedure de didactische vereisten op te nemen waaraan onderwijs over omstreden theorieën in het vervolg moeten voldoen. Daar ontbreekt het nu nog aan.

EH

Zie voor de brief van Kalma en andere documenten over de 'kwestie-Rushton':
www.ublad.uu.nl/rushton/