RITOX wil landelijke onderzoekschool in Utrecht

De bezuinigingen bij de Landbouw UniversiteitWageningen blijken een domper te bevatten voor het Utrechtse'Research Instituut Toxicologie' (RITOX). Dat maakt deel uit van delandelijke onderzoeksschool Milieuchemie en Toxicologie (M&T),waarvan Wageningen penvoerder is. Het RITOX hoopt op een doorstartvan die school in Utrecht. Daarvoor moet de in Wageningen opgehevenonderzoeksgroep Gezondheidsleer verhuizen naar de UU.

Het college van bestuur van de noodlijdende Landbouwuniversiteit- dat zich genoodzaakt ziet liefst 25 miljoen te bezuinigen - heeftonlangs besloten een aantal voor de onderzoeksschool M&Tessentiële leerstoelen op te heffen. Bovendien dwingt de LUWenkele van zijn onderzoeksgroepen zich te richten op andereonderzoeksgebieden.

Zo was toxicologie in Wageningen altijd geënt opmilieuaspecten, maar dient het zich nu te gaan oriënteren opvoedselveiligheid. De LUW raadt de getroffen onderzoekers aan omaansluiting te zoeken bij andere Wageningse onderzoeksscholen.Hiermee lijkt het doodvonnis voor de onderzoeksschool M&T inzijn huidige vorm getekend.

Hoewel prof.dr. R. Kroes, directeur van het RITOX, begrip heeftvoor de penibele Wageningse situatie, betreurt hij de 'eenzijdigebeslissing'. Hij vindt dat er 'weinig correct' is gehandeld doorniet eerst de partners te consulteren. Het RITOX was er steedsvanuit gegaan dat M&T een herkenningsaanvraag bij het KNAW zoukunnen indienen. In 2000 had de status van erkende onderzoeksschooldan verlengd kunnen worden. Die kans lijkt nu plots verkeken. "Hetwas boem en over", aldus Kroes.

Hoewel de Wageningse beslissing voor het RITOX 'zeker geenprettig nieuws' was, zijn er volgens de directeur ook nieuweperspectieven geopend. Op dit moment wordt de mogelijkheidonderzocht om de onderzoeksschool M&T over te hevelen naarUtrecht. In een andere samenstelling, op een andere lokatie enwellicht ook onder een andere naam zou dan toch een nieuwe aanvraagbij het KNAW kunnen worden ingediend. Directeur Kroes denkt enkeleMaastrichtse en op termijn Amsterdamse groepen te kunneninteresseren voor zijn plannen. Het RIVM en TNO hebben hun steun altoegezegd.

Essentieel voor het welslagen van een aanvraag is volgens Kroesde verhuizing van de in Wageningen opgeheven onderzoeksgroepGezondheidsleer naar Utrecht. De RITOX-directeur heeft hieroverafgelopen dinsdag een gesprek gehad met het college van bestuur.Welke inbedding Gezondheidsleer in Utrechtzou moeten krijgen is nogniet bekend. Het overkomen van de onderzoeksgroep zou volgens Kroeshoedan ook ook een prima aanvulling zijn voor het Utrechtsebio-medisch cluster. Bovendien heeft ook Milieukunde interessegetoond voor de Wageningse expertise.

Ook als een nieuwe onderzoekschool er niet komt hoeven de 55werknemers van het RITOX niet te vrezen voor hun baan. "Wij zijneen interfacultair instituut. De participerende faculteitenBiologie, Diergeneeskunde en Geneeskunde hebben dit jaar een nieuwconvenant gesloten waarin de continuïteit van het RITOX weervoor vijf jaar is verzekerd", aldus Kroes.

XB