Ruim drie miljoen voor ABC-cluster

Met zijn bijdrage wil het college van bestuur het ABC eenvliegende start bezorgen. Doel van dit samenwerkingsverband tussende faculteiten Biologie, Farmacie, Scheikunde, Geneeskunde enDiergeneeskunde is om te komen tot meer samenwerking en tot eenbetere afstemming van het Utrechtse bio-medisch onderzoek. Ookwerken de ABC-partners aan een gezamenlijk apparatuurbeleid en aande inrichting van een bio-medische waaier voor het onderwijs.

Nadat de vijf faculteiten onlangs overeen waren gekomen om dekomende twee jaar 2,5 procent van hun bio-medische onderzoeksbudgetvoor ABC-doeleinden te reserveren, heeft het college nu beslotendat bedrag te verdubbelen. Jaarlijks is daardoor in 2000 en in 2001een bedrag van 3,2 miljoen gulden beschikbaar dat door een nog inte stellen commissie aan specifieke projecten zal wordentoegewezen.

De hoop van de initiatiefnemers is dat de faculteiten en hetcollege na 2001 een groter bedrag voor het ABC zullen reserveren.In de universitaire begroting staat voor 2002 en verdere jaren ruimdrie miljoen per jaar gereserveerd. In een interview elders in ditblad stelt chemicus prof.dr. J. Vliegenthart echter dat defaculteiten op termijn twintig procent van hun onderzoekbudget voorABC-doeleinden zouden moeten inzetten.

EH

zie ook het interview in 'Achtergrond' met prof.dr. J. Vliegenthart: "We moeten afzien van benepeneigenbelangen".