SSH gaat sloten Uithofflats vervangen

De zaak kwam aan het licht doordat een bewoner zijnvoordeursleutel was kwijtgeraakt. Hij liet deze namaken waarnableek dat de nagemaakte sleutel ook bij de buren in de voordeurpaste.

Iedere bewoner van de Cambridgelaan is in het bezit van eensleutel voor de hoofdingang en een voordeursleutel die tevens zijnkamersleutel is. Onderling kunnen huisgenoten niet bij elkaar op dekamer komen maarals die voordeursleutel gekopieerd is, past dezewel op andere woningen.

In de voordeuren van studentenflats hadden zogenoemde'beschermde voordeursloten' moeten zitten. Dat wil zeggen dat jeniet elke sleutel zomaar na kan laten maken. "Het zijn dus uniekeexemplaren, die nu niet zo uniek blijken te zijn", zegt G. Wouters,hoofd verhuur en beheer van de SSH. 'Deze zaak erg vreemd omdat webeschermde sloten besteld hadden, die we blijkbaar niet gekregenhebben. Ik vermoed dat het om een productiefout van de leveranciergaat.' Deze onbeschermde sleutels zijn eenvoudig na te maken. Alshet onbeschermde profiel van de sleutel niet exact is nagemaaktpast hij op meerdere deuren.

De SSH heeft samen met de woningbouwcoöperatie Bo-Ex '91contact gezocht met slotenfabrikant NEMEF. Alle cilinders van devoordeuren worden binnen vier weken vervangen door gecertificeerdesloten. Sleutels hiervan kunnen alleen in de fabriek nagemaaktworden. Wouters: "We willen alle gevoel van onveiligheid wegnemenbij de bewoners." De studenten voelen zich niet echt onveilig."Maar", zegt Marie-Claire van Iersel, studentecommunicatiesystemen: "ik vind het geen prettig idee dat iedereenhier naar binnen kan. Nu doe ik mijn kamerdeur op slot, die liet ikeerst open." Patrick van der Vught, student internationeelmanagement, is laconieker: "'Als mijn kamerdeur op slot is kunnenze daar nog steeds niet in. En wat valt hier trouwens tehalen?"

Bij de politie is inmiddels één aangifte gedaan vanpoging tot inbraak.

JvdG

#]D4PP#