Stress bij zwangere kan ontwikkeling kind vertragen

Er is allang bekend dat overmatig roken en drinken tijdens dezwangerschap slecht zijn voor het ongeboren kind. Fysiologischpsychologe Anja Huizink van de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrievan het UMC ontdekte dat ook de gemoedstoestand van de moederinvloed heeft op de foetus. Huizink: "Moeders die zich tijdens dezwangerschap flink zorgen maken over de gezondheid van hun kind,die zich bijvoorbeeld afvragen of hun kind gehandicapt zal zijn,krijgen kinderen die zich trager ontwikkelen."

Kinderen van gestresste moeders bereiken 'mijlpalen' in hunmotorische en geestelijke ontwikkeling later danleeftijdsgenootjes. "Ze kunnen bijvoorbeeld pas later zitten", legtHuizink uit. "Bovendien hebben ze meer moeite hun aandacht bij detest te houden en duurt het langer voordat ze gewend zijn aannieuwe mensen in hun omgeving."

Alleen stress van de moeder over de gezondheid van de baby leidttot kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Huizink: "Het isniet zo dat vrouwen die zich bijvoorbeeld elke dag ontzettendergeren aan de file op weg naar hun werk, achterblijvende kinderenkrijgen."

Uniek aan het onderzoek van Huizink is dat zij moeders heeftgevolgd vanaf de vijftiende week in de zwangerschap 'en' ze daarnade kinderen bestudeerde tot een leeftijd van acht maanden. Huizink:"Eerder hebben gynaecologen wel gekeken naar het verband tussen degezondheid van de moeder, het geboortegewicht van de baby en delengte van de zwangerschap. Daar hield het onderzoek dan op. Nognooit heeft iemand het gedrag van de babies op latere leeftijd nogeens onderzocht."

Rinze Benedictus