Studenten gaan meer kijkgeld betalen

Op dit moment heeft de SSH een regeling met de DOB: dewoningverhuurder int één omroepbijdrage per vier personenvia de huren. Vanaf januari zal die bijdrage echter éénper twee personen zijn. "We hadden hier zes jaar geleden eencontract voor afgesloten, maar dat liep in juni af", zegt G.Wouters, hoofd Verhuur en Beheer van de SSH. "We hebben noggeprobeerd om het contract te verlengen, maar de dienst wilde nietvan haar standpunt afwijken."

Een normaal huishouden betaalt 200 gulden per jaar alsomroepbijdrage. "Het maakt niet uit of zo'n gezin uit 15 kinderenbestaat: ze worden maar één keer aangeslagen", aldus RuutBrandsma, lid van het woonbestuur IBB. "Wij wonen met 15 mensen opeen etage en worden per twee mensen aangeslagen voor het kijk- enluistergeld." Het woonbestuur van het IBB-wooncomplex vindt ditoneerlijk. De studenteneenheden hebben laten uitzoeken of hetmogelijk is om als 'duurzame samenlevingsvorm' gekwalificeerd tekunnen worden. Daarvoor geldt eenzelfde regeling als voor eengezin.

Het woonbestuur heeft via de USF-studentensteunpunt uitgezochtof het mogelijk is om een proefproces te beginnen tegen de DOB. Datis níet mogelijk omdat studentenhuizen volgens de Mediawetniet onder de criteria van het 'duurzaam samenwonen' vallen.

[?mP#a4!#$o%&Voor studenten die met twee personen in eeneenheid wonen, heeft de SSH wel goed nieuws. Wouters: "Die gaan dehelft betalen. Vroeger moesten zij per persoon betalen."

JvdG