Studenten houden recht op Zalmsnip

De Zalmsnip is bedoeld als extraatje voor de minima. Het kabinetheeft alle gemeenten opgedragen om te zorgen dat het geld wordtuitgekeerd. Maar uit een onderzoek dat de landelijke studentenbondISO voor de zomervakantie uitvoerde, bleek dat duizenden studentenhun geld nooit hebben gekregen. De snip wordt namelijk verrekendmet de lokale belastingen. De meeste kamerbewoners krijgen geenaanslag en moeten dus zelf achter de honderd guldenlastenverlichting aan.

Het ministerie van Financiën heeft nu ook onderzoek gedaan,omdat de Zalmsnip ook de komende jaren wordt uitgekeerd. Hoeveelstudenten het honderdje in de eerste ronde hebben ontvangen, heeftFinanciën niet boven tafel gekregen. Het ministerie heeftalleen gevraagd of gemeenten moeite hebben gedaan het bestaan vanhet extraatje bekend te maken, bijvoorbeeld door middel vanadvertenties. Ruim 90 procent van de gemeenten zei daar 'ja'op.

Roos Zwetsloot, voorzitter van het ISO, is teleurgesteld overhet onderzoek. "Dit zegt niks. Wij willen graag weten hoeveelstudenten hun geld ook echt hebben ontvangen." Het ISO blijftaandringen, omdat gemeenten de komende jaren ook verantwoordelijkzijn voor de uitbetaling. "En als ze dat niet succesvol hebbengedaan, moeten ze natuurlijk niet op dezelfde voet verder gaan",aldus Zwetsloot.

Een aantal gemeenten, waaronder Enschede, zegt overigens dat zijkamerbewoners geen Zalmsnip mogen geven. Zij hebben van het kabinetalleen geld gekregen voor bewoners van geregistreerde woningen.Iemand op een zolderkamer 'drie hoog achter' valt daarom af,redeneren zij. Een woordvoerder van Financiën ontkent dat."Ook voor studenten die op een zolderkamer wonen moeten gemeenteneen oplossing vinden."

HOP, IdV