U-raad staat afwijzend tegenover reorganisatieplan ICT

Met zijn negatieve reactie wijst de raad de concessies van de hand waartoe het college van bestuur vorige week op de valreep bereid bleek. De voornaamste toezegging van het college in de nu al maanden durende discussie over de toekomst van de universitaire ICT betrof het aantal dépendances van het nieuw te vormen Service Centrum in De Uithof. Hoewel collegelid Amman lange tijd vasthield aan maximaal één dépendance (in de binnenstad), toont het college zich nu bereid om ook in De Uithof naast het Service Centrum zelf nog twee dépendances in te richten.

Tijdens een opnieuw druk bezochte bijeenkomst van ICT-medewerkers met de commissie-ICT van de U-raad werd die toezegging vorige week echter unaniem als onvoldoende bestempeld. Kern van de kritiek van de aanwezigen was en bleef dat in het plan te veel is gekozen voor een top-down benadering. Daar komt bij dat men het oneens is met de keuze om in het plan al uit te gaan van een reductie van het aantal personeelsleden zonder dat duidelijk is hoe de nieuwe organisatie eruit zal gaan zien. Het uitgangspunt dat de reorganisatie op jaarbasis drie miljoen aan besparing moet opleveren, wordt volgens de aanwezigen in dit plan bovendien onvoldoende hard gemaakt.

Volgens zowel de raadscommissie als de aanwezige ICT’ers zou het een goede zaak zijn als er een overlegorgaan zou komen met alle op de universiteit aanwezige ICT-expertise. Dat overlegorgaan zou vervolgens in overleg met de ICT-directie moeten bepalen hoe een nieuwe organisatie eruit moet gaan zien. Pas daarna kan sprake zijn van een reorganisatie in formele zin, aldus de aanwezigen, die overigens onderstreepten niet tegen een efficiencyslag in de ICT te zijn.

Deze week schaarde de volledige Universiteitsraad zich achter het door de vergadering ingenomen standpunt. Aanstaande maandag zal dat tijdens de maandelijkse plenaire vergadering van de U-raad inzet zijn van de discussie van de raad met het college van bestuur.

EH