Uitspraak CvB gevraagd over racistisch onderwijs

De Utrechtse studente Inge Versteegt heeft haar conflict met de faculteit Sociale Wetenschappen voorgelegd aan het college van bestuur. De studente vindt dat haar klacht over de naar haar mening racistische collegestof van een docent niet correct is afgehandeld.

Wat Versteegt vooral ergerde was het feit dat de docent met geen woord repte over de bestaande kritiek op de door Rushton gehanteerde methoden van onderzoek en over diens banden met een verboden racistische organisatie. De docent wuifde de bezwaren van Versteegt echter weg en hield vol dat hij zijn studenten zonder enige racistische bijbedoeling had willen laten kennismaken met Rushton’s opvattingen.

Omdat een protest bij de opleiding geen resultaat had, wendde Versteegt zich tot decaan Koops van Sociale Wetenschappen met het verzoek om zich over de kwestie uit te spreken. Hoewel hij weigerde om de zaak te heropenen, sprak Koops met Versteegt af om een deskundige naar de zaak te laten kijken. Ook het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) werd om een uitspraak gevraagd. Op grond van deze twee oordelen zouden de partijen een gezamenlijke verklaring uitgeven. Onlangs weigerde Koops echter om het voor de faculteit negatieve oordeel van het LBR te accepteren. Naar de mening van de decaan is dat bureau niet bevoegd om uitspraken te doen over wetenschappelijke aangelegenheden. Hij stelde de studente voor om akkoord te gaan met het voor de faculteit positieve oordeel van de deskundige, de Groningse emeritus-hoogleraar Hofstee. Maar dat weigert Versteegt.

Omdat zij van mening is dat haar mogelijkheden om binnen Sociale Wetenschappen gehoor te vinden zijn uitgeput, heeft zij zich nu tot de Onderwijsinspectie gewend. Daar kreeg zij het advies om eerst het college van bestuur als eindverantwoordelijke voor het Utrechtse onderwijs in te schakelen. Deze week heeft Versteegt het college in een brief gevraagd om een uitspraak over zowel de inhoudelijke kant van de zaak als de door de faculteit Sociale Wetenschappen gevolgde procedure.

EH
Zie ook pagina 9