Universitair onderzoek heeft miljardenimpuls nodig

Dat zegt dr. Lieteke van Vucht Tijssen in het advies `Talentvoor de toekomst, toekomst voor talent' dat zij in opdracht vanminister Hermans opstelde. Al in 2003 zullen de tekorten aanpersoneel zichtbaar worden. Als er niet ingegrepen wordt, nemen diealleen maar toe. Want tussen nu en 2008 gaat een kwart van hetwetenschappelijk personeel met pensioen. Op cruciale terreinen alsinformatica en biotechnologie zal het onderzoek tot stilstandkomen, schrijft Van Vucht Tijssen. Maar ook in alfa- en gammavakkendreigt erosie.

Deze tekorten kunnen alleen voorkomen worden als universiteitenop tijd jonge onderzoekers binnenhalen. Over een paar jaar zal hetaantal afgestudeerden dalen en intussen neemt de vraag naar hogeropgeleiden in de samenleving toe. De concurrentie in de slag omjong talent is dus groot en het imago van de universiteit is nietbest.

Talentvolle aio's en postdocs moeten aan het werk gehoudenworden. Nu zijn universiteiten vaak gedwongen die te laten gaan,omdat ze geen geld hebben hen een nieuwe baan te bieden. VolgensVan Vucht Tijssen moet jong talent dan maar n''st zittendewetenschappers aangesteld worden, ook al komt er pas over een paarjaar een plaats vrij.

Voor deze `boventallige' onderzoekers is veel geld nodig.Daarnaast wil Van Vucht Tijssen dat er geld uitgetrokken wordt voorspecifieke maatregelen om vrouwen aan wetenschappelijk werk tehelpen. Tenslotte moet er geïnvesteerd worden in beterewerving. Alleen dan zal het lukken de benodigde toppers vanbuitenaf aan te trekken. Alles bij elkaar kost dat 1,4 miljardgulden, uitgesmeerd over tien jaar.

Van de universiteiten verlangt Van Vucht Tijssen een heel anderpersoneelsbeleid. Niet langer moeten ze uitgaan van de beschikbareruimte - zodat iemand slechts hoogleraar kan worden als er eenplaats vrijkomt. In plaats daarvan moet kwaliteit doorslaggevendworden voor de bevordering naar een hogere rang. Daarnaast moetenjonge onderzoekers veel meer loopbaanperspectief krijgen.

HOP, HO