Utrecht heeft tevreden masterstudenten

De Masterenquête, ingevuld door de masterstudenten van het studiejaar 2006-2007, laat zien wat de eerste lichtingen studenten die zijn begonnen in het bachelor-mastersysteem vinden van de Utrechtse masteropleidingen. Van de bijna 6000 studenten hebben 2146 de vragenlijst in. Het eindoordeel is behoorlijk positief.

De meeste studenten zeggen zich thuis te voelen bij hun masterprogramma. Dat programma sluit bovendien goed aan op hun bacheloropleiding. Zouden de respondenten nog een keer de keuze moeten maken dan zouden ze in zeven van de tien gevallen weer voor hetzelfde programma kiezen.

Zeker studenten van onderzoeksmasters blijken weinig te klagen te hebben. Zij geven hun opleiding maar liefst een 7,7. Academische masters worden met een 7,1 gewaardeerd.

Maar kritiekpunten zijn er ook. Die hebben voornamelijk betrekking op de inschrijfprocedure, computers, studieplekken, sommige begeleidingstaken van docenten en vooral de voorbereiding op de arbeidsmarkt. Op deze pagina's vind je een overzicht van de belangrijkste uitkomsten..

A) Docenten

De Utrechtse docenten van masterprogramma's mogen de resultaten wel inlijsten. Vrijwel alle studenten zijn tevreden over hun prestaties. Vooral de inhoudelijke kennis van docenten wordt door studenten zeer hoog gewaardeerd, maar ook de bereikbaarheid en de didactische kwaliteiten van docenten zijn in orde. Alleen de begeleiding bij stages en de feedback op toetsen en verslagen zou volgens de studenten wel beter mogen.

Tabel 2 en Tabel 3

B) Het programma

Ook de verschillende aspecten van de onderwijsprogramma's worden positief beoordeeld. Vooral de mate van zelfstandigheid, het niveau en de inhoud van de studie scoren goed. Meer dan tachtig procent van de studenten is tevreden of meer dan tevreden over deze aspecten. Maar ook over zaken als werkvormen en tempo hebben weinig studenten klachten.

Tabel 1

C) Faciliteiten

Bijna eenderde van de studenten is uitgesproken negatief over de computerleerzalen, de groepsstudieplaatsen en de individuele studieplaatsen. Vooral de drukte op die plekken is een bron van ergernis. Opvallend is dat vooral studenten van academische masters kritisch zijn over deze faciliteiten. Zeer tevreden zijn studenten daarentegen over de bibliotheken en de collegezalen.

Tabel 8

D) Studielast

Vooral studenten van onderzoeksmasters studeren hard. Zij zitten gemiddeld 38 uur per week achter de boeken of de computer. Studenten van academische masters voldoen nog niet aan de universitaire norm van 35 uur. Wel ligt de gemiddelde inzet van 31 uur boven die van bachelorstudenten. Buitenlandse studenten blijken hun studie het meest serieus te nemen. Zij studeren maar liefst 40 uur per week. Verreweg de meeste studenten zijn tevreden over de zwaarte van hun studie.

Overigens heeft liefst 75 procent van alle studenten van academische masters een bijbaan. Gemiddeld zijn ze daar zo'n 14 uur per week mee kwijt. Van de studenten van onderzoeksmasters heeft 59 procent een bijbaan. Zij werken slechts 9 uur per week.

Tabel 7

E) Engelstaligheid

In weerwil van andere geluiden elders in het land, lijkt de Engelse taal weinig problemen op te leveren in de Utrechtse masterfase. Studenten van Engelstalige masterprogramma's hebben weinig moeite met het feit dat medestudenten en docenten in die taal communiceren. Ze zijn tevreden met de eigen Engelse taalvaardigheid en die van hun medestudenten. Ook met het Engels van docenten is weinig mis. Slechts een op de tien studenten zegt hierover ontevreden te zijn. Opmerkelijk is dat buitenlandse studenten op dit punt nog positiever oordelen dan Nederlandse studenten.

Tabel 5 en Tabel 6

F) Studieloopbaan

Studenten van academische masterprogramma's zijn zeker niet tevreden over de manier waarop ze worden voorbereid op de arbeidsmarkt. Bijna 30 procent vindt dat hier onvoldoende aan wordt gedaan. Ook de informatie over de arbeidsmarkt voldoet volgens meer dan 40 procent van de studenten niet. Studenten Service is inmiddels gevraagd te onderzoeken wat de UU op dit terrein beter kan doen.

Tabel 4

G) Inschrijving en toelating

Studenten vinden de inschrijvingsprocedure zeer ondoorzichtig. Meer dan een kwart noemt de manier waarop de aanmeldings- en inschrijfprocedure is afgehandeld slecht. Ook de voorlichting over de procedure voldoet niet. Het is een bekende problematiek. Er loopt al een project 'optimalisatie studenteninschrijving' binnen de UU. Verder zegt 75 procent van de studenten geen toelatingsgesprek te hebben gehad, terwijl het college van bestuur steeds de wenselijkheid van zo'n gesprek heeft onderstreept.

DE WOORDEN 'HIERVOOR', 'HIERNA ZOUDEN MISSCHIEN EEN KLEURTJE KUNNEN KRIJGEN

Ora Paz (31), Onderzoeksmaster Development and Socialization in Childhood and Adolescence.

Hiervoor? "Ik heb een bachelor Psychologie en Onderwijs aan de Hebrew University in Jeruzalem afgerond. Daarna heb ik gewerkt als bijzonder onderwijsassistent op een Britse school in Nederland."

Hierna? "Ik wil een PhD-onderzoek gaan doen."

Verschil met bachelor? "Dit programma vraagt veel meer van mijn denkvermogen. Hier leer je dat je kritisch moet zijn. Bovendien was ik gewend aan bachelorcolleges met 300 studenten, en zijn we nu met zijn achten. Met zo'n kleine groep kun je echt de diepte in.

Wat geeft plezier? In de master kan ik zelf beslissen op welke onderwerpen ik mij richt. Daarvoor kwam ik naar Utrecht. Ik wilde niet zoals veel andere psychologiestudenten klinisch therapeut worden, maar echt wetenschappelijk onderzoek doen. De master in Utrecht bood die mogelijkheid meer dan andere programma's."

Wat kan beter? "Ik zou het zo snel niet weten. Dit is precies wat mij voor ogen stond. Wel vond ik dat de inschrijfprocedure erg traag verliep. Ik moest me inschrijven als een buitenlandse student en dan krijg je met veel bureaucratie te maken."

Hoeveel tijd ben je kwijt met je studie? "Ik besteed, schat ik, zo'n 25 tot 30 uur per week aan mijn studie. Naast mijn bachelor had ik een baan van 20 uur per week. Nu werk ik nog 8 tot 12 uur naast mijn studie, meer zou echt niet kunnen."

Cijfer? "Een 9. Ik ben erg tevreden, maar er is altijd ruimte voor verbetering."

Raad voor de rector? ???

Anke van de Water (22), Academische master Neuropsychologie

Hiervoor? "Ik heb de bachelor Neuropsychologie in Utrecht gedaan. Daarna ben ik nog een jaar voorzitter van Alcmaeon geweest, één van de faculteitsverenigingen van Sociale Wetenschappen.

Hierna? "Als ik word toegelaten, ga ik misschien een tweejarige master Medische Psychologie in Tilburg doen."

Verschil met bachelor? "In de masterfase ben je veel bewuster bezig met het werk dat je na je studie gaat doen, vooral ook omdat je een lange stage loopt."

Wat geeft plezier? "Door die stage zie ik nu eindelijk wat al die jaren kennis consumeren hebben opgeleverd. En ik krijg vaardigheden die in de studie onderbelicht blijven, zoals psychologische gespreksvoering met patiënten. Bovendien weet ik nu ook dat het werkveld me erg bevalt."

Wat kan beter? "De kwaliteit van dit masterjaar wordt erg bepaald door de kwaliteit van de stage en het onderzoek dat je doet. Ik heb mazzel gehad met mijn stage in revalidatiecentrum Hoogstraat in Utrecht. Maar anderen zijn minder gelukkig. Bovendien krijg je bij het zoeken naar een stage niet veel hulp van de opleiding. Wanneer je geen relevante ervaring hebt en weinig nevenactiviteiten hebt gedaan, wordt het vinden van een stage lastig. Verder zouden de colleges wel wat interactiever mogen zijn. Zeker in de masterfase wil je toch meer dan een studieboek lezen en slechts één college in de week volgen. Waarom niet een keer oefenen met een echte patiënt?"

Hoeveel tijd ben je kwijt met je studie? "Nou, mijn stage en het onderzoek dat ik doe, vragen samen zeker meer dan veertig uur."

Cijfer? "Ik geef een 7. Het aantal studieonderdelen die de faculteit aanbiedt, vind ik wat mager. Bovendien zijn de cursussen weinig interactief. Daarnaast zou de kwaliteit van de master niet geheel bepaald moeten worden door onderdelen waarvoor je zelf verantwoordelijk bent, zoals een stage. Zeker niet als vanuit de faculteit ook nog eens weinig hulp wordt geboden."

Raad voor de rector? "Het zou mooi zijn wanneer studenten al in hun bachelor een snuffelstage kunnen doen. Nu merken ze pas tijdens hun master voor welke loopbaan ze hebben gekozen."

Wouter Duivesteijn (22), combinatie van de onderzoeksmasters Mathematical Sciences en Applied Computer Science

Hiervoor? "Ik heb hier in Utrecht een zogeheten twinprogramma gedaan waarin ik de bacheloropleidingen van Wiskunde en Informatica combineerde."

Hierna? "Ik hoop op een plaats als assistent in opleiding."

Verschil met bachelor? "Bij Informatica geeft de master veel meer verdieping. De leerstof is ook theoretischer. Dat hogere niveau voelt na mijn bachelor als een mooie uitdaging. Bij Wiskunde is het verschil veel minder groot."

Wat geeft plezier? "Ik ben nu bezig met mijn afstudeeronderzoek. College heb ik vrijwel niet meer. Die vrijheid bevalt wel. Ik kan me helemaal op dat onderzoek richten, wanneer en waar ik maar wil. Ik denk niet dat ik ooit zo'n ruime agenda heb gehad en ik ben bang dat ik die later ook nooit meer zal krijgen."

Wat kan beter? "De afstemming tussen Utrecht en de Amsterdamse wiskundeopleidingen is niet best. Ze hebben een gezamenlijk aanbod van mastervakken, maar de roostering en de universitaire kalenders van de drie universiteiten zijn helemaal niet op elkaar afgestemd. Daardoor kan het voorkomen dat je hier in Utrecht hertentamenweek hebt, terwijl je in Amsterdam gewoon college hebt."

Hoeveel tijd ben je kwijt met je studie? "In de bachelor was dat misschien zo'n dertig uur per week. Nu zou ik het eigenlijk niet weten. Moet ik dan ook de tijd meetellen dat ik onder de douche over mijn afstudeeronderzoek nadenk?"

Cijfer? "Een 8. Ik vind het prachtig dat ik in twee jaar tijd twee masters kan afronden. Dat motto 'volg je eigen masterplan', dat past mij wel."

Raad aan de rector? "Heb ik niet."

Fieke Boschman (21) Onderzoeksmaster Cognitive Artificial Intelligence

Hiervoor? "Deed ik de bachelor van CKI."

Hierna? "Tjee, ik ben pas in februari begonnen, en deze master duurt twee jaar, dus daar mag ik gelukkig nog even over nadenken."

Wat is het verschil met bachelor? "Ik merkte meteen dat ik veel harder moest werken. Het niveau van de bachelor is een stuk lager. Bachelorvakken kun je soms halen door af en toe wat opdrachtjes te maken en pas kort voor de tentamens echt te gaan studeren. In de master moet je vanaf het begin behoorlijk hard werken."

Wat geeft plezier? "In de master zit je bij elkaar met een kleine groep enthousiaste studenten. En die studenten zijn allemaal in hetzelfde geïnteresseerd. Bovendien ga je veel actiever aan de slag met de lesstof. Je bent minder toehoorder, maar geeft bijvoorbeeld zelf presentaties."

Wat kan beter? "Ik heb het zelf nog niet zo ervaren, maar andere studenten van deze master vinden dat dat zelf aan de slag gaan soms wel erg ver gaat. Dan zijn er cursussen die helemaal door studenten vorm moeten worden gegeven. De docent is daarbij alleen begeleider. Dat zou ik zelf jammer vinden, want studeren is naar mijn idee ook kennisoverdracht. Ik vind het mooi als iemand mij iets kan vertellen wat ik nog niet weet.

"Verder blijft deze master toch vrij breed, terwijl je zou verwachten dat je je meer zou kunnen specialiseren. Ik zou liever toewerken naar een beperkt onderzoeksgebied."

Hoeveel tijd ben je kwijt met je studie? "Officieel staat er toch twintig uur per vak? Nou, daar kom ik lang niet aan. In de bachelor zijn sommige vakken zelfs met vier uur per week te halen. Nu zit ik misschien op zo'n tien uur per vak."

Cijfer voor je studie? "Toch wel een 7, denk ik. Er kunnen dingen beter, maar inhoudelijk is het een mooi vak en organisatorisch gaat er een hoop goed. En gelukkig functioneert de medezeggenschap prima bij CKI, dus als er iets niet goed is aan de opleiding kun je er zelf voor zorgen dat dingen verbeterd worden."

Raad voor de rector? "De aansluiting tussen de bachelor- en de masterfase zou beter moeten. De idee is dat je vanuit je bachelor meerdere keuzes zou moeten hebben. Maar dat is vaak helemaal niet het geval. Er zijn bij sommige opleidingen ingangseisen waar je moeilijk aan kunt voldoen, of je moet een jaar wachten omdat je één vak nog niet hebt gehaald."??