Utrecht met wetenschappelijk onderzoek aan de top

Aldus de openingszin van het uitgebreide ranglijst-artikel datvandaag (9 maart) te vinden is in weekblad HP/De Tijd. JournalistRobert Sikkes heeft bij de vereniging van universiteiten VSNU derapporten van de onderzoeksvisitaties opgevraagd van - voor watbetreft Utrecht - de studies biologie, wiskunde & informatica,sociologie, natuurkunde, letteren en economie en die gerangschiktnaar kwaliteit en productiviteit.

De verschillen tussen de dertien Nederlandse universiteiten zijnminimaal; ze scoren allemaal tussen 'voldoende' en 'goed. Wat de'kwaliteit' betreft heeft Utrecht met een score van 3.84 bijna'goed'; hekkensluiter Rotterdam haalt met een score van 3.02nét voldoende. Voor wat betreft de 'productiviteit' staatUtrecht bovenaan met 3.64 en haalt Rotterdam met 2.77 de enigetoegekende onvoldoende. Leiden is tweede in kwaliteit en derde voorproductiviteit. Maastricht neemt de tweede plaats in wat betreft deproductiviteit.

In de beoordeling van het onderwijs - in de Keuzegids HogerOnderwijs of de Elsevier-enquête bijvoorbeeld - scoort Utrechtdoorgaans aanzienlijk lager. Ook al zijn die scores gebaseerd opstudenten-oordelen, in de toestroom van eerstejaars valt hiervanweinig te merken. Volgens de laatste CBS-cijfers kreeg Utrechtafgelopen jaar 500 eerstejaars méér, waarmee de UU inabsolute aantallen de grootste groeier is. Volgens UU-woordvoerderJoop Kessels in HP/De Tijd is "het geheim van Utrecht" dat er in destudievoorlichting, behalve aan onderwijskwaliteit of stad, ookveel aandacht wordt besteed aan de inhoud van de studies, dus ookaan het Utrechtse onderzoek.

Behalve de Utrechtse Nobelprijzen ondersteunt nu ook de uitkomstvan het HP/De Tijd-onderzoek die insteek: met de kwaliteit van zijnonderzoek kan Utrecht zich uitstekend profileren. Kessels verwachtdat deze aanpak terrein wint als de inhoudelijke concurrentietussen de universiteiten onderling gaat toenemen nadat hetangelsaksisch bachelor-master model is ingevoerd.

AH