Utrecht wil óók Islamitische universiteit

De in Nieuwegein gevestigde SIHO streeft naar een door deoverheid erkende universiteit, die kan bijdragen tot "hetontwikkelen van een eigen identiteit van de moslimgemeenschap inNederland". SIHO wordt in dat streven gesteund door onder meer deRaad van Moskeeën, de Islamitische Scholen BesturenOrganisatie, het Islamitisch Pedagogisch Centrum en de StudentenUnie Nederland.

Dat draagvlak is belangrijk omdat eind vorig jaar een discussielosbarstte over de haalbaarheid van een Nederlandse, hogereimam-opleiding. De Utrechtse islamoloog dr N. Landman van devakgroep Oosterse Talen bracht in opdracht van het ministerie vanOnderwijs daarover een rapport uit, waarin hij concludeerde dat devele moslimorganisaties in Nederland nog te weinig met elkaarsamenwerken om een dergelijk initiatief te doen slagen.

Anders dan de onlangs geopende Islamitische Universiteit inRotterdam - die Landman vorig jaar een "doodgeboren kindje" noemde- is er bij de Utrechtse pendant geen sprake van een particulierinitiatief. SIHO, die ook contacten heeft gehad met de VrijeUniversiteit Amsterdam en de lerarenopleiding 'Islam-godsdienst'van de Hogeschool Holland, heeft van begin af aan naar brede steungezocht onder de moslimgemeenschap.

Overheidserkenning en -subsidie is voorwaarde wil de UU met deIslamitische theologische universiteit in zee gaan. De UU zal indat geval infrastructuur (van het Studenten Service Centrum enBureau Buitenland bijvoorbeeld) ter beschikking stellen, evenalsonderwijskundige en wetenschappelijke ondersteuning. SIHO heeftminister Hermans inmiddels gevraagd een voorstudie naar demogelijkheden van een vestiging van een Nederlandse imam-opleidingte financieren.

Er is behoefte aan zo'n opleiding omdat de geestelijkevoorgangers die nu in de 380 Nederlandse moskeeën werkenafkomstig zijn van het Marokkaans of Turks platteland. Ze sprekenamper Nederlands en slagen er nauwelijks is contacten te leggen metde in Nederland geboren en getogen generatie jonge moslims.

AH