Utrechts college wil actie tegen Plasterk onder voorwaarden steunen

Van Rooy deed haar uitspraak tijdens een druk bezochte lustrumbijeenkomst van de Utrechtse Biologen Vereniging. Thema was het onderwijsbeleid van de regering en de toekomst van de Nederlandse kenniseconomie, maar de discussie stond vooral in het teken van de financiële problemen waarmee de Nederlandse universiteiten worden geconfronteerd. Om te protesteren tegen de kaalslag organiseert ROUW maandag 15 juni een demonstratie in Den Haag.

Gehoopt was dat ook het Utrechtse college van bestuur die actie zou steunen, maar Van Rooy maakte de actievoerders duidelijk dat de opzet van de demonstratie daar op dit moment te kleinschalig voor is. “Er zijn 300.000 studenten in Nederland, dan moet je daar maandag niet met een handjevol staan.”

Zij vervolgde: “ Ik heb lang genoeg in de politiek gezeten om te weten dat je een effectieve strategie moet volgen en niet alleen je spierballen moet laten zien, hoe sympathiek ik jullie actie ook vind.” Van Rooy nam wel de handschoen op die woordvoerder Ineke Roeling van ROUW haar toewierp. “Als jullie in september tot een echt gezamenlijke aanpak komen, dan zul je de VSNU en dus ook alle universiteiten aan je zijde vinden.”

EH

Het manifest van ROUW kan worden ondertekend op: www.comiteROUW.nl

(Zie voor een uitgebreider verslag van de avond het Ublad van deze week)