UU en kunsthogeschool werken samen

De twee instellingen hopen op korte termijn ten minste zevenpilotprojecten op te zetten, ondermeer op de terreinentheaterwetenschappen en theateropleidingen, kunstbeleid en-management en communicatie en educatie. Daarnaast onderzoeken zijhoe faciliteiten als theaters, galeries en huisvesting gezamenlijkkunnen worden benut. De projectleiding moet binnen twee jaar eenadvies uitbrengen over de manier waarop verdere samenwerking kanworden vormgegeven.

Vooral met het oog op de ontwikkeling van hetbachelor/mastermodel is de samenwerking voor de universiteitinteressant, zo meent het CvB. De UU wil binnen dat model ondermeerzogeheten 'professional masters' gaan bieden. Deze moeten studentenopleiden voor de beroepspraktijk. De gedachte is dat de HKU eengoede toegang biedt tot de kunst- en cultuurwereld. Daarnaastvervult de HKU een internationale voortrekkersrol op het gebied vanhet ontwerpen en ontwikkelen van ICT-toepassingen. Een aantal jarengeleden werd daartoe in Hilversum een aparte faculteitopgericht.

De HKU zag voor zichzelf aanvankelijk zelfs een rol weggelegdals onderdeel van de universiteit. De instelling hecht grote waardeaan aansluiting bij het wetenschappelijk onderwijs om zichinternationaal beter te positioneren. Het kunstvakonderwijs wordtin de meeste Europese landen immers aan de universiteiten gegeven.Daarnaast is verregaande samenwerking met de UU voor de HKU vanbelang met het oog op de herstructureringsoperatie in hetkunstonderwijs die recent in gang is gezet.

Een dergelijke suggestie wordt door de UU echter weggewimpeld.Gezien de politieke discussies over met name de integratie van HBOen WO wil het CvB geen 'fusie-besprekingen entameren'. De voorkeurwordt vooralsnog gegeven aan initiatieven op opleidingsniveau.

XB