UU werkt mee aan vwo-lesmodule ‘Hart en Vaten’

‘Hart en Vaten’ laat bovenbouwleerlingen van het vwo kennismaken met de fysiologie van het hart en wat er gebeurt tijdens een hartinfarct. Eén op de drie mensen overlijdt aan hart- en vaatziekten. Naar schatting leven er 1 miljoen hart- en vaatpatiënten in Nederland. Kennis over hart- en vaatziekten verdient dan ook een stevige basis in het vwo-onderwijs, vinden de initiatiefnemers.

Vanuit het UMCU werkte de afdeling Medische Fysiologie mee aan de lesmodule. Het JCU is een kweekvijver voor vernieuwend en aansprekend bètaonderwijs. Eerder al werd hier — in samenwerking met de faculteit Geowetenschappen — een module aardtektoniek over het bewegen van de aardkorst ontwikkeld, eveneens voor het schoolvak NLT.

De module Hart en Vaten omvat theorie (anatomie, fysiologie, biofysica en biochemie) en practica over de bloedsomloop en het elektrocardiogram. De Nederlandse Hartstichting verzorgt een reanimatiepracticum en een onderdeel over de preventie en behandeling van hart- en vaatziekten. De Hartstichting en de afdeling Medische Fysiologie kunnen bovendien vwo-docenten zonodig bijscholen en ondersteunen.

De nieuwe module heeft een eigen website met meer informatie, lesmateriaal en podcasts van de lessen. Naar verwachting zal de module in 2010 ook beschikbaar komen voor het havo.

AH

Zie: www.nlt-hartenvaten.nl/