Veritas acht mishandeling niet bewezen

Dat is de uitslag van het onderzoek dat het bestuur afgelopenweken heeft uitgevoerd naar een incident, waarover het U-bladvorige week berichtte. Tijdens de introductie zou een kampleidereen brandende sigaret hebben uitgedrukt op de arm van eeneerstejaars student die de sociteit naar zijn zin te vroeg wildeverlaten. Achttien eerste- en ouderejaars die bij het voorvalbetrokken waren, legden voor het onderzoek schriftelijk enmondeling een verklaring af. Omdat niet bewezen is dat de sigaretmet opzet is uitgedrukt, is er voor het bestuur geen reden om dekampleider te schorsen. Wel krijgt hij een openbare berisping omdathij een eerstejaars belette na twee uur 's nachts naar huis tegaan, terwijl dat volgens de regels niet mag. Verder wordt hij uitzijn functie van kampleider ontheven en mag hij in de toekomst nietmeer betrokken zijn bij de introducties van Veritas.

Voorzitter van Veritas Carine Fortanier zegt dat het onderzoekdoor het bestuur onafhankelijk en grondig is verlopen. "Daar steekik mijn hand voor in het vuur."

Het college van bestuur, dat Veritas jaarlijks fourneert met eensubsidie van 38.000 gulden, heeft het Studenten Service Centrumopdracht gegeven eveneens de toedracht van het incident te latenonderzoeken. Afhankelijk van de uitkomst van dat onderzoek zal hetcollege maatregelen overwegen.

CH

Zie ook het interview met Veritas-voorzitterCarine Fortanier (Achtergrond) en De Stelling(Rubrieken).