Verscherpt toezicht in bibliotheek na steekpartij

Een ongewenste bezoeker kreeg woensdagavond het verzoek weg tegaan. Toen hij geen gehoor gaf aan het verzoek, werkte de portierhem naar buiten. Op de binnenplaats vond toen een schermutselingplaats, waarbij de portier een aantal messteken opliep.

De dader (21), staat bij het personeel bekend als'internetcafejongere'. Hij is een van de jongeren die debibliotheek bezoeken om te internetten. Hij is aangehouden enverblijft op dit moment in een psychiatrisch ziekenhuis.

Naar alle waarschijnlijkheid zullen de bezoekers van de CentraleBibliotheek zich binnenkort moeten legitimeren. Dat zal vooral 'savonds het geval zijn. "Overdag is er meer personeel aanwezig,waardoor de sociale controle groter is", verklaart Van Noord.

Een pasjessysteem zoals bij de universiteitsbibliotheek in DeUithof wordt gebruikt, zou een optie kunnen zijn. Toch is Van Noorddaar nog niet echt een voorstander van. "Het is een groteinvestering, misschien is het beter om extra personeel aan testellen."

Al vaker hebben de medewerkers van de bibliotheken te makengehad met grote en kleine incidenten. Meestal beperkte de overlastzich tot scheldpartijen en bedreigingen. Als gevolg daarvan wasreeds besloten om maatregelen te treffen. Door het voorval vanvorige week woensdag, wordt dat nu versneld.

De overlast in de binnenstad is het grootst. Van Noord: "In destad komt een ander publiek dan op De Uithof, waar we voornamelijkmet studenten te maken hebben." Toch blijkt ook dit geen garantiete zijn voor de veiligheid van de medewerkers. "Ook sommigestudenten maken zich schuldig aan wangedrag", zo weet Van Noord tevertellen.

Negen van de veertien faculteiten hebben hun bibliotheekondergebracht bij de Centrale Bibliotheek. De andere faculteiten-Letteren, Rechtsgeleerdheid, Natuur en Sterrenkunde,Aardwetenschappen en Wiskunde en Informatica- hebben debibliotheken zelf onder hun hoede. Het aanscherpen van hettoegangsbeleid geldt dus in eerste instantie voor de CentraleBibliotheek en de negen bibliotheken van de overigefaculteiten.

Ook in de Letterenbibliotheek, waar de steekpartij plaatsvond,staat het toegangsbeleid volop ter discussie, zo laatadjunct-bibliothecaris mevrouw M. Koelemij weten. 'Wij beraden onsnog. Als de Centrale Bibliotheek een besluit heeft genomen danbekijken wij of we dat volgen of aanpassen."

MW

Reacties op de steekpartij

"Beangstigend, vooral voor de medewerkers." Hoewel AnnemarieSmit (24) in Amsterdam studeert, maakt ze zich wel zorgen als zehoort over de steekpartij. "Als je je in een bieb al niet meerveilig kunt voelen, waar dan nog wel?" Zeger Meeuwisse (23),student sociale geografie, werkt in de avonduren bij debibliotheek. "Het is erg, maar waarschijnlijk heeft mijn collega teemotioneel gereageerd en dat is niet goed." Toon Reurink, conciergesinds 1987 aan de bibliotheek heeft vaker te maken gehad metagressie. Naar zijn mening is het heel belangrijk hoe je reageertop agressie. "Als ik denk dat het mis gaat, neem ik afstand en belde beveiliging." Toch neemt hij het de portier niet kwalijk: "Demedewerkers en zeker de studentmedewerkers die hier 's avondswerken zijn niet goed getraind."