Vijf studenten uit onveilige kamers gezet

"Onze huisbaas had maatregelen moeten nemen maar hij heeft datniet gedaan", zegt Weina Pull ter Gunne, een van de bewoonsters vanhet pand aan de Ooftstraat 13/13 bis. "We hebben nog een kortgeding aangespannen om uitstel te krijgen, maar dat is niet gelukt.Nu staat de helft van ons op straat."

Ter Gunne is eenn van de vijf studenten die wel in het huis magblijven wonen. Het verscherpte veiligheidsbeleid van de gemeentegeldt namelijk alleen voor studentenhuizen waar meer dan vijfstudenten wonen. Door de helft van de tien studenten uit huis tezetten, voldoet het pand aan de Ooftstraat opeens wel aan degemeentelijke brandvoorschriften.

De vijf studenten die uit het huis zijn gezet, hebben nog geennieuwe kamer gevonden. Een aantal is weer bij hun ouders getrokken,anderen zitten tot ze iets beters hebben gevonden in onderhuur.Toch is het ook voor de achtergebleven vijf studenten onzeker of zekunnen blijven omdat de huisbaas financieel in de problemen komt nuhij een dwangsom van 75.000 gulden moet betalen en bovendieninkomsten derft omdat hij minder huuropbrengsten heeft. Ter Gunne:"Eigenlijk zijn we nu allemaal op zoek want de gemeente heeftbeslag gelegd op het huis. Maar het is niet te doen om op zo'nkorte termijn een kamer te vinden."

Een van de vijf studenten die van de gemeente mocht blijvenzitten, had alsnog pech. Omdat hij als laatste in huis was gekomenwerd hij weggestemd door zijn huisgenoten om plaats te maken voorde student die er het langst woont en zijn kamer kwijt zouraken.

Volgens Ter Gunne had haar hele huis niet verwacht dat het zoverzou komen. "Dit is nog nooit gebeurd. Blijkbaar staan wij bovenaaneen zwarte lijst of zoiets." De gemeente vindt echter dat dehuisbaas tijd genoeg gehad heeft om aan de veiligheidseisen tevoldoen. Hij heeft in anderhalf jaar tijd drie aanschrijvingengehad van de gemeente, maar zijn pand aan de Ooftstraat krijgt nogsteeds het stempel 'zeer onveilig'.

Het is de eerste keer dat de gemeente tot uitzetting overgaat.Er zijn behalve het huis aan de Ooftstraat nog zo'n zestig pandendie op de nominatie staan voor ontruiming als de verhuurder nalaatom de nodige aanpassingen te doen.

De huurcommissie, normaal de instantie die voor huurders opkomt,kan niets doen voor de gedupeerde studenten. Brandveiligheid is nogniet opgenomen in het puntensysteem waarop een huisbaas kan wordenafgerekend.

Volgens de gemeente is er geen andere mogelijkheid om meerveiligheid te krijgen in studentenhuizen. Ter Gunne vindt hetechter onterecht dat de studenten de dupe worden. "Het is logischdat de gemeente controleert, maar dan moeten ze ook vervangendewoonruimte regelen."

Brandveiligheid van studentenhuizen is een speerpunt van degemeente geworden sinds een aantal grote branden in de afgelopentwee jaar in panden aan de Wittevrouwenstraat enAmsterdamsestraatweg. Omdat de gemeente naar eigen zeggen niet bijmachte is om alle studentenwoningen te controleren, richt ze zichalleen op woningen waar meer dan vijf studenten wonen. Oneerlijk,vindt de studentenvakbond USF, die onlangs een onderzoekpresenteerde waaruit bleek dat n op de drie studenten in eenonveilige kamer woont. Binnenkort gaat de USF praten met degemeente over de brandveiligheid. De vakbond wil dat de gemeentealle huizen controleert waar studenten wonen en dat de gemeentemeedenkt over vervangende woonruimte voor studenten die wegensonveiligheid uit hun kamer moeten.

CH

Zie ook het Redactioneel (Rubrieken).